Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Vibe Harsløf: Mit smykkedesign skal være sjovt

Smykkedesigner Vibe Harsløf har de senste par sæsoner, som hun selv siger, for alvor brudt igennem på både det danske og udenlandske marked. Ifølge hende har smykker taget sin plads på linje med tøj.
Smykkedesigner Vibe Harsløf har de senste par sæsoner, som hun selv siger, for alvor brudt igennem på både det danske og udenlandske marked. Ifølge hende har smykker taget sin plads på linje med tøj.

Vibe Harsløf er frem for alt håndværker. Det kan man se i hendes værksted på Østerbro, som er udstyret med slibemaskiner og et væld af værktøjer til den produktion, hun selv står for. Og så på den måde, hun holder sin brandvarme kaffekop uden at blinke. Hun arbejder med sine hænder. Faktisk med fingerspidserne.

Vibe Harsløf har arbejdet med materialer som plexiglas, kork, træ, akryl, sølv og guld. Man kunne fejlagtigt tro, at hun var snedker, møbel eller interiørdesigner. Men hun er smykkedesigner og af den kaliber, at hvis hun en dag opdager et nyt materiale, tøver hun ikke med at udforske og bruge det i sine kollektioner.

Tilbage til udgangspunktet 

Lige nu arbejder hun med sølv og guld igen. Hun er gået tilbage til sit minimalistiske udgangspunkt, der begyndte for tyve år siden, hvor hun blev færdiguddannet som smykkekunstner fra “Meisterschule fur Handwerk”. I dag er Vibe Harsløf 44, og det er ædelmetallerne, der er sjove lige nu.

”Det var nærmest som en leg at finde tilbage til sølvet. Den første kollektion, jeg lavede, som var ren sølv efter akryl, føltes som en overspringshandling, fordi jeg havde det så sjovt imens,” siger smykkedesigner Vibe Harsløf. Processen er sådan: Når det holder op med at være sjovt, så er det om at komme videre.

”På et tidspunkt går jeg også kold på det her og rykker mig videre. Det velkendte går hen og bliver rutine, og så går det sjove ud af det. Det må gerne blive ved med at være en leg og en udforskning,” siger smykkedesigneren.

LÆS OGSÅ: Tysk smykkekunstner løber med talentpris

Vibe Harsløf mener, at det er det, hendes kunder kan fornemme og lide ved hendes smykker, som for alvor er begyndt at hage sig fast i kundernes bevidsthed. Blandt andet sælges hendes design nu i Hong Kong, Japan, Berlin, Paris og selvfølgelig København.

”Det er inden for de sidste par sæsoner, det har taget fart – både salgsmæssigt men også PR-mæssigt. Det er som om, jeg i øjeblikket rammer noget, de kan lide. Mine smykker er blevet mere og mere enkle, og det falder rigtig godt ind i tiden,” forklarer Vibe Harsløf om successen.

Hun er også sikker på at skiftet fra materialet plexiglas til sølv har haft en betydning for den positive opmærksomhed. Blandt andet på grund af de mange nye designmuligheder, der er i bearbejdelsen af sølvet.

”Plexiglas er for det første tykt. Man kan godt varmebehandle det og bukke det, men det er besværligt og bliver ikke altid pænt. Hvorimod sølvet er meget mere fleksibelt, fordi det ikke skal sættes sammen mekanisk, men kan loddes og bukkes i form,” forklarer Vibe Harsløf.

Smykker samler udtrykket 

Accessories og især smykker har ifølge Vibe Harsløf gennem en årrække taget mere og mere plads på linje med tøjet i modebilledet. De medvirker til at samle udtrykket.

”Det er lidt ligesom, når der er show pieces til et modeshow, så bliver det også det, der understreger tanken bag kollektionen. Accessories er det, der understreger indkøberens ide med de mærker, de har købt ind,” siger Vibe Harsløf og bemærker, at indkøberne er blevet langt mere modige i forhold til indkøb af smykker.

Ifølge hende er folk dog stadig væsentligt mere konservative, når det kommer til smykker, end man forestiller sig.

”Jeg tror, at det har noget at gøre med at sølv- og guldsmykker har en blivende værdi, så folk tænker, at det helst skal have et klassisk design, som de kan bruge resten af livet.”

Designproces er et puslespil

Det aspekt har designeren også in mente, når hun går i gang med at udvikle en ny kollektion. Men først og fremmest tager hun udgangspunkt i sig selv, og hvad, hun synes, kunne være sjovt at arbejde med og udforske. Bagefter ser hun på det i et bredere perspektiv.

”I sidste ende kigger jeg på kollektionen og bygger ud, så jeg kan se, at det bliver til en hel kollektion, der også rækker ud over mine personlige præferencer.”

Det er blandt andet den del af arbejdet som smykkehåndværker, hun kan lide: Det puslespil, der skal gå op.

”Ud over at en kollektion selvfølgelig skal være en færdig enhed, så må det også gerne være en overbygning af tidligere kollektioner. Man skal kunne købe ind på tværs af kollektioner, men stadig få et helt look ud af det,” siger Vibe Harsløf.