COPENHAGEN FASHION WEEK SS14. ”Man skal huske at der ikke er nogen, der kommer til at købe mode for at redde verden. Folk køber tøj, fordi de gerne vil se godt ud. Det, vi skal sørge for, er at de har et bæredygtigt alternativ.”

Sådan fastslår Eva Kruse, adm. direktør hos Danish Fashion Institute, modebranchens grønne mission. Og det er præcis sådan et alternativ, klima- og energiminister Martin Lidegaard (Rad.) har iklædt sig til dagens bæredygtige show. Et sort økologisk jakkesæt.

”Nu har jeg eksempelvis det her økologiske jakkesæt på, der både er lækkert, holdbart, økologisk og uden kemikalier. Vi er netop nødt til at vise, at det kan se så fantastisk ud. Jeg tror på, at det er en unik chance for at få hele modebranchen med på det her,” siger ministeren og henvender derpå en opfordring til den danske modebranche:

”Hvis I kan lave det smukt, samtidig med det er bæredygtigt, så viser I, at det at lave en grøn omstilling er muligt. At man ikke behøver at gå på kompromis for at kombinere det kloge med det lækre, siger Martin Lidegaard.

Danmarks stærkeste brand er grønt

For Martin Lidegaard betyder bæredygtighed i dansk mode rigtig meget. Ifølge ham har den danske modetraditionen, kombineret med bæredygtighed, nemlig et stort marked – også i udlandet.

“Ude i den store verden er et af de stærkeste brands, Danmark har, det, at vi er grønne. Især på områder som energi og vand, men jeg ser også et kæmpe potentiale i, at vi inden for bæredygtig mode kunne få et rigtigt stærkt navn.”

Først og fremmest skal vi blive klogere på, hvad det vil sige at være bæredygtige. Det er Martin Lidegaard og Eva Kruse het enige om.

“Vi skal sikre, at befolkningen ved, hvad det handler om. Og det er noget af det, vi politikere forhåbentligt kan hjælpe med. Andre dele kan vi faktisk ikke, og der er det branchen selv, der skal levere. Først og fremmest de smukke design, der giver folk lyst til at købe bæredygtigt,” siger Martin Lidegaard.

Det er det, Danish Fashion Institutes nye materiale bibliotek blandt andet skal hjælpe med til. Ifølge Eva Kruse kan det være med til at åbne øjnene for, at de bæredygtige materialer allerede findes derude og på den måde hjælpe designerne i gang.

“Vi skal også gøre det nemmere for producenterne, og det gør vi blandt andet med det nye materialebibliotek, som vi er ved at etablere. Der er så meget ny innovation i bæredygtighed. Vi skal bare bringe den til bordet,” siger Eva Kruse til FashionForum.

Low impact i fokus 

Det aspekt er designer Barbara I Gongini enig i, men hun fastslår samtidig, at det ikke altid er helt så ligetil.

“Der er mange men’er i det her. Du kan ikke lave helt klart, sort stof endnu uden brug af kemikalier. Du kan heller ikke lave en helt optisk hvid. Så vi arbejder i stedet meget med det her low impact-fokus – og ser på, hvad der er mindst skadeligt.”

Hos Barbara I Gongini rater man derfor hver sæson præcist, hvor bæredygtig kollektionen er.

“Nogle gange er det 80 pct. nogle gange 60 pct. og andre gange helt ned til 40 pct. Vi går ind og ser, hvor meget har vi kunne lave af fx økologisk bomuld. Vi kan lige så godt lade være med at stikke folk blår i øjnene og sige, at det er 100 pct. bæredygtigt. Det er ikke muligt. Men man kan være enormt ansvarlig i processerne,” siger Barbara I Gongini.

Hun understreger, at selvom indkøberne er begyndt at få øjene op for bæredygtighed, skal regeringen stadig blive ved med at pushe den grønne mission.

“Vi kan mærke at indkøberne nu er begyndt at gå direkte efter de bæredygtige mærker. Der er begyndt at være en ekstrem awareness på området. Så jeg synes det er enormt vigtigt, at der bliver ved med at komme et fokus fra oven.”