Nye tal: Svage tegn på bedring i modebranchen
Deloittes nye halvårsanalyse viser et billede af en modebranche med færre konkurser og færre butikker, der kører med underskud. Men der bliver stadig ikke solgt nok.Med modeugen for døren og knap 2.000 brands, der gør klar til at indgå nye forretninger på messerne, er det på sin plads med en status på modebranchens økonomiske tilstand.
En af de gode nyheder er, at lukkede tøjbutikker med tomme stativer bag vinduerne er blevet et sjældnere syn i løbet af det seneste halve år. Ifølge revisionsfirmaet Deloittes nye halvårsanalyse har antallet af konkurser blandt tøjbutikkerne ikke været lavere siden før finanskrisen i 2008.
Man skal dog være varsom med jubelråbene, da faldet i antal konkurser blot kan være et udtryk for, at de svageste er siet fra.
”Det faldende antal konkurser betyder, at der er færre butikker, der skal deles om kunderne, men samtidig betyder fx den stigende nethandel, at konkurrencen stadig er knivskarp i detailbranchen,” siger senior manager i Deloitte Morten Steinmetz til FashionForum.
Færre tøjbutikker i risikozonen
På den positive side viser analysen desuden, at færre butikker kører med underskud. I januar i år var 29,9 pct. af tøjbutikkerne i risikozonen for konkurs. Den gruppe er nu faldet til 23,8 pct.
”Der er optimisme at spore. Overskudsgraden stiger, og det er et signal om, at omkostningerne er blevet tilpasset bedre til aktivitetsniveauet. I engrosleddet har de fået ryddet op – der er skruet ned for antallet af ansatte og lagerstyringen er blevet en snert skarpere. Man er blevet bedre hele vejen rundt,” siger Morten Steinmetz.
Omsætningen er stadig lav
Deloittes analyse viser dog, at tøjbutikkerne havde en lavere omsætning i de første fire måneder af 2013 sammenlignet med 2012, og det er netop det nøgletal, Morten Steinmetz peger på, som helt afgørende, hvis modebranchen igen skal helt op i gear.
”Vi skal have vækst på omsætningen, da det vil få effekt på overskudsgraden,” siger Morten Steinmetz. Han peger desuden på vigtigheden af at få likviditetsgraden op.
”Cash is king. Det giver muligheden for at investere og dermed få et forspring. I modebranchen er der ofte bundet forfærdelig mange likvider i varelagre, og hvis debitorerne så samtidig ikke kan betale rettidigt, så kan det give problemer,” forklarer Morten Steinmetz.