COPENHAGEN FASHION WEEK SS14. I dag lyder startskuddet til fem dages moderæs i København, der byder på tre modemesser, en lang række modeshows og et væld af andre begivenheder for modeinteresserede. Modeugens nye struktur med ON- og OFF schedule bør dog betyde, at ræset bliver lidt mindre hæsblæsende end det plejer at være.

“Tidligere var der shows fra kl ni om morgenen til midnat. Med det nye, kuraterede program bør der være lidt mere luft. Det sender et klart budskab om præcis, hvad vi vil kommunikere. Nemlig en mere professionaliseret modeuge,” fortalte direktør for Danish Fashion Institute Eva Kruse i sin velkomsttale her til eftermiddag ved pressekonferencen på Københavns Rådhus.

LÆS OGSÅ: “Copenhagen Fashion Week deler showkalenderen i to”

Herefter gav Eva Kruse talerstolen til Københavns borgmester for beskæftigelse og integration Anna Mee Allerslev (R), som officielt erklærede modeugen for åben med en tale, hvor hun understregede, hvor vigtig en platform Copenhagen Fashion Week er for dansk design.

“Copenhagen Fashion Week har udviklet sig til en stor international event i løbet af de seneste år. Vi er meget stolte af dansk design. Interessen er vokset – det kan ses i den stigende eksport. Tak for det,” sagde borgmesteren henvendt til den danske modebranche og de danske designere.

Eksport-potentiale for branchen

Netop modebranchens eksportpotentiale var hovedbudskabet i den efterfølgende tale af Jens Alsbirk, der er chef for EU & den internationale afdeling i brancheorganisationen Wear under Dansk Erhverv.

”Det går rigtig godt for den danske eksport af modevarer. Vi bevæger os i den rigtige retning. Der, hvor der er stort potentiale for danske varer,” sagde Jens Alsbirk.

Det er blandt andet i Kina, det potentiale befinder sig. For selv om en undersøgelse udarbejdet af Wear, viser at 82 pct. af de adspurgte danske virksomheder forventer, at deres hovedmarked er placeret i Vesteuropa, så foreslår direktøren, at virksomhederne skal udvide horisonten.

”Vi opfordrer virksomhederne til at se videre end bare til Vesteuropa. Der er mange muligheder på andre markeder som for eksempel Kina, der er det største vækstmarked lige nu,” sagde Jens Alsbirk.