LVMH-chef: Tillid til 2013 trods fald i første halvår
Luksusgruppen bag blandt andre Louis Vuitton, Céline og Fendi forlader forår/sommer med faldende profit - men direktøren er stadig optimistisk.Den franske luksusgruppe LVMH, der står bag brands som Louis Vuitton, Givenchy og Céline, forlader første halvdel af 2013 med en omsætningsstigning på seks procent sammenlignet med første halvår 2012. På bundlinjen er der dog et tilsvarende fald. Det fremgår af en regnskabsmeddelelse fra LVMH.
Gruppen omsatte for i alt 13,7 mia. euro (ca. 102 mia. kr.) i halvåret og ser en lille tilbagegang i overskuddet, der faldt med seks procent fra 1,6 mia. euro til 1,5 mia. euro, svarende til omtrent 11,1 mia. kr.
Ser man udelukkende på mode- og lædervaremærkerne, omsatte disse for 4,7 mia. euro (ca. 35 mia. kr.) sammenlignet med 4,6 mia. euro i samme periode året inden.
Overskuddet på mode- og lædervarer ligger nogenlunde stabilt med en tilbagegang på et procentpoint fra 1,5 mia. euro til 1,4 mia. euro.
At modeforretningen ikke har oplevet stor vækst, skyldes, at den fremgang, man i perioden oplevede i et af koncernens hovedmærker, Louis Vuitton, bliver udlignet af massive investeringer i flere af gruppens mindre mærker, blandt andre Céline og Fendi. En strategi, der i øvrigt vil fortsat vil sætte præg på både resten af 2013 og hele 2014 også, lyder det fra LVMH’s økonomidirektør til WWD.com i fredags.
For gruppens aktiviteter samlet set steg overskuddet med to procent til 2,7 mia. euro (ca. 20 mia. kr.). her tæller også blandt andre champagneproducenten Moët et Chandon, make up-producenter som Guerlain og Make Up For Ever og en lang række butiksaktiviteter, blandt andre kosmetikkæden Sephora og stormagasinkæden Galleria med.
”LVMH’s præstation i første halvdel (af 2013, red.) viser igen, at vores mærker har en exceptionel tiltrækningskraft og høj håndværksmæssig kvalitet, og at vores strategi er relevant […] Vi har stor tillid til andet halvår, og med hjælp fra vores effektive og kreative medarbejdere og høje produktkvalitet håber vi at øge vores markedsandel på vores traditionelle markeder, samtidig med, at vi ser stort potentiale i de nye vækstmarkeder,” lyder det i en pressemeddelelse fra Bernard Arnault, der er adm. direktør i LVMH.