Danmarks tøjindustri er hot i Peru i øjeblikket. Når det gælder eksport til Europa har Perus beklædningsindustri ellers tidligere haft øjnene fast rettet mod Central- og Sydeuropa, men på grund af krisen kigger de nu i højere grad mod de nordlige breddegrader.
Specielt de økonomiske problemer i Spanien og Italien har fået peruvianerne til kigge mod Skandinavien, hvor krisen ikke har ramt i nær samme omfang.
”Vi vil meget gerne ind på det skandinaviske marked, fordi økonomien er bedre der (end i Sydeuropa, red.), men vi har bare ikke kontakterne,” siger Verónica Trujillo fra virksomheden Best Cotton Peru til FashionForum, da vi besøger hendes stand på modemessen Peru Moda, der blev afholdt i Lima i foråret.
Opfattelsen af Skandinavien, som et marked med stort potentiale deler man i landets centrale eksportinitiativ under regeringen, Prom Peru, der af samme årsag har høje ambitioner for den fremtidige eksport til Skandinavien.
”Lige nu har vi en eksportomsætning på 7 mio. dollars (ca. 40 mio. kr.) til de skandinaviske lande, men vores målsætning er at hæve det til 40 mio. dollars (228 mio. kr.) inden for 4-5 år,” siger Igor Rojas, der er chef for tekstil og beklædning under Prom Peru.
Danskere fremhæver høj kvalitet
Ambitionen om øget eksport til Skandinavien blev bekræftet under forårets Peru Moda-messe, idet man havde inviteret 35 skandinaviske indkøbere, hvoraf størstedelen var fra Danmark. Sidste år inviterede man kun 15.
En af de inviterede danskere var Sidsel Solmer Eriksen, der står bag undertøjsmærket Underwearables og som efter besøget i Peru har indledt et sourcingsamarbejde i forbindelse med produktionen af et nyt børnetøjsmærke.
”Mit indtryk er, at Peru har et meget højt kvalitetsniveau – specielt i forhold til deres pima-bomuld og deres alpaca. Jeg blev bekræftet i deres store tradition for håndværket og deres kvalitetsbevidsthed,” siger Sidsel Solmer Eriksen til FashionForum. Hun understreger dog, at det sydamerikanske land ikke er lig produktion til discountpriser.
”Det er ikke nødvendigvis et billigt land at få produceret i, men som dansk virksomhed virker Peru som et godt match i forhold til kvalitetsbevidstheden. De har også gjort meget ud af hele certificeringsdelen, hvilket er interessant, hvis man arbejder med ansvarlig produktion,” siger Sidsel Solmer Eriksen.
Pris og afstand trækker ned
Prisniveauet for produktion i Peru ligger – groft skåret – et sted midt imellem de lave asiatiske priser og de høje europæiske. Netop prisen sammenholdt med den lange afstand var udslagsgivende for, at en anden dansk besøgende på messen, Ida Schmidt, der står bag mærket Tricotage, tog hjem uden en samarbejdsaftale i bagagen.
”De kan en masse teknisk. De arbejder med fine kvaliteter, og de er dygtige til at strikke, så kvalitetsmæssigt synes jeg, at niveauet er ret højt,” siger Ida Schmidt, som dog har fravalgt Peru som produktionsland til fordel for de europæiske lande, hun får produceret i nu.
”Vi har fået lavet rigtig fine samples i Peru, men priserne har været relativt høje, og så skal man selvfølgelig også tage højde for forsendelsesudgifterne og den CO2-belastning, der ligger i at transportere så langt,” siger Ida Schmidt til FashionForum.
I Peru er man udmærket klar over, at priskonkurrencen med specielt de asiatiske produktionslande er tabt på forhånd. Af samme årsag nævner samtlige peruvianske producenter, som FashionForum taler med i Lima, at kvaliteten er deres klare selling point.
”Vi investerer løbende i produktionen, for vi er i skarp konkurrence. Vores priser er højere end i Kina og Indien, så vi er hele tiden nødt til at forbedre kvaliteten, hvis vi vil fastholde prisen,” forklarer Carmen Otoya, der er CEO i Perus største bomuldsproducerende virksomhed, Textil Piura.
FashionForum.dk var inviteret til Peru af det peruvianske eksport- og turismeinitiativ under regeringen, Prom Peru.