For brands som Henrik Vibskov, Wood Wood og Samsøe Samsøe har der været god ræson i at sælge ud af gamle kollektioner fra pop-up-butikker på den største danske musikfestival, Roskilde Festival, men der er også andre måder at være modevirksomhed på festival. 

H&M har gennem de seneste tre år arrangeret H&M Reboot Camp, et særskilt teltområde, hvor den svenske gigant gav festivalgæster mulighed for at indlogere sig under lidt mere ordnede forhold end de, som hersker på resten af campingområdet.

I år valgte Roskilde Festival imidlertid at inddrage området, der tidligere har huset Reboot-camp’en, til festivalens eget campingområde, men det stopper i svenskerne, der er klar med et nyt festivalkoncept: H&M Loves Music.

Denne gang rykker den svenske koncern ind på selve festivalområdet og sætter fokus på bæredygtighed og genbrug gennem en række initiativer, der går hånd i hånd med det tøjretur-system, de tidligere på året ligeledes har rullet ud i deres butikker. Bare med et twist:

For mens man i kædens butikker kan indlevere en pose brugt tøj og få 15 pct. rabat på sit næste H&M-køb, er konceptet et andet på festivalen. Her skaber nemlig unge designere i Design Lab nye design og accessories, som festivalgæsterne kan bytte sig til mod at donere deres eget brugte tøj i en såkaldt “Swap Shop”, lyder det i en meddelelse fra H&M.

”Vi vil gerne helt tæt på festivalgæsterne og i dialog med dem, og jeg er sikker på, at vi kan få en masse nye idéer og input, ligesom festivalgæsterne kan få et bedre billede af, hvad der står højt på agendaen hos H&M”, siger marketingchef i H&M Birgitte Kastberg i en pressemeddelelse.

”Genbrug og hvordan vi anvender naturens ressourcer er en fælles udfordring, så hvorfor ikke løse denne udfordring i fællesskab?” afslutter hun.