”Butikken er en måde for os at lære kunderne på et nyt marked at kende,” forklarer Lynne Webber til FashionForum. Hun er adm. direktør for det italienske plussize-mærke – eller ”mærke til kurvede kvinder”, som direktøren konsekvent kalder det – Marina Rinaldi, der er en del af Max Mara Group.

Marina Rinaldi åbnede nemlig kædens første nordeuropæiske butik i København i sommer, men som direktøren forklarer, er ambitionen klar: Ekspansion – og vejen til de nordiske kunders hjerter går gennem mono-brandbutikker.

”Det er vigtigt at have sine egne butikker for at etablere sig på et marked. Det tillader, at kunden lærer hele brandet at kende – alle produkterne, og så kan vi justere sortimentet efter markedet, efterhånden som vi og kunderne mærker hinanden på tænderne,” siger Lynne Webber til FashionForum.

Marina Rinaldi er med direktørens egne ord praktisk talt det eneste brand i sit segment – størrelserne starter ved en europæisk str. 42 og slutter ti størrelser større, mens prislejet signalerer high-end med priser, der ligger fra 700 kr. for en enkel top til 7000 kr. for en boucléjakke.

Og i København har kunderne taget godt imod butikken, der på Strøget ligger dør om dør med både søsterbutikken Max Mara og luksusflagskibe som Louis Vuitton og Hérmes, hvor størrelserne er noget mindre.

Men at have en kundegruppe helt for sig selv er ikke udelukkende en fordel – det har også bragt udfordringer med sig for den italienske luksusforretning:

”Neiman Marcus (eksklusivt amerikansk stormagasin, red.) havde dedikeret en hel etage til kurvede kvinder, men det var faktisk kun vores brand, der var ’high end’ nok til at sælge der, så de lukkede etagen. Vi må bane vejen,” tilføjer direktøren.

Og selvom det måske kunne virke fristende at udvide linjen til også at omfatte de mindre og mere gængse størrelser, afviser direktøren blankt at gå den vej:

”Vi bliver 100 pct. i vores kerneforretning. Vi har skabt en loyalitet hos vores kundebase, og det er et helt bevidst valg, at vi har etableret os som et luksusbrand, der udelukkende tjener plus-size-segmentet. Vi er meget passionerede omkring vores mission,” lyder meldingen fra direktøren, inden hun forklarer videre om missionen:

”Vi er meget glade for vores egne detailbutikker, fordi vi uddanner vores personale til at vise respekt. Det er vigtigt, at kvinderne føler sig godt tilpas i butikken.”

Og sådan slår direktøren krølle på historien og vender tilbage til udgangspunktet for det hele: satsningen på at åbne egne butikker.

”Selvom vi kun har ligget her (på Strøget, red.) i et halvt års tid, har vi allerede loyale kunder, der vender tilbage. Det er en langsom proces at etablere et brand i et nyt marked, men kunderne kan lide os og vender tilbage. Næste skridt er at øge kendskabsgraden,” siger hun, inden hun slutter:

”Vi vil meget gerne ekspandere yderligere, men vi skal først kende markedet, og det lærer vi at kende gennem butikken. Den er vores vindue ind til kunderne.”

Marina Rinaldi blev etableret som en del af Max Mara Group i 1980 – navngivet efter gruppens stifter, Achille Maramottis oldemor, der var skrædder. I dag sælges Marina Rinaldi i mere end 300 butikker verden over, foruden i mere end 50 egne monobrandbutikker, hvoraf størstedelen findes i Frankrig, Italien og Tyskland.