Nye muligheder inden for køb og salg af brugte varer på internettet gavner forbrugere såvel som samfund – et samfund som i dag har taget genbrugskulturen positivt til sig.

Det mener i hvert fald to eksperter, der fortæller FashionForum om, hvilke bæredygtige fordele den nye indstilling til brugt tøj kan føre med sig. Ifølge Niels Kornum, lektor på Copenhagen Business School med fokus på bæredygtighed og online communities, er det ikke kun det økonomiske aspekt, der gør genbrug til en god forretning for forbrugerne:

”I dag er genbrug alment accepteret. Der ligger nogle fornuftige miljømæssige aspekter i genbrugshandel, eksempelvis at man sparer på energiforbruget i forhold til produktionsomkostninger af nyt tøj,” forklarer Niels Kornum. Han uddyber den nye genbrugsadfærd hos forbrugerne:

”Generelt kan vi se, at krisen har en kaskadeeffekt på brugttøjsmarkedet. De rigtigt dyre ting køber vi lidt billigere på brugttøjsportalerne, så der sker altså de her forskydninger i vores forbrugsmønstre,” siger Niels Kornum.

Rød tråd i garderoben

Den udvikling kan Else Skjold, som er Ph.d-studerende på CBS og Designskolen Kolding nikke genkendende til. Hun ser genbrug som en mulighed for at mindske tøjspildet:

“Nogle er mere interesserede i stil end mode, og leder mere efter en rød tråd i garderoben. Genbrug på nettet giver mulighed for at finde ting, man ikke finder i butikkerne mere,” fortæller Else Skjold og forklarer, hvordan målgruppen bruger genbrugshandlen på nettet:

”Et segment er dem, der leder efter mærkevarer og det nyeste, og et andet segment er dem, der bare gerne vil finde noget, de kan lide. De leder i højere grad efter en rød tråd i garderoben,” siger Else Skjold.

Hun fastslår derudover, at man typisk passer bedre på det tøj, som man er glad for. Det resulterer i mindre tøjspild, da man har det længere tid i garderoben.

Holdningsændring til forbrug

Else Skjold vurderer, at forbrugsmønstret langsomt ændrer sig til at være mere miljø- og kvalitetsbevidst. Den nye forbruger er i højere grad interesseret i, at der er lægges nogle længerevarende værdier i tøjet. Ifølge Else Skjold afspejler det sig også blandt danske designere:

”Tag for eksempel Mads Nørgaard, som i højere grad fokuserer på tidsløse kvalitetsprodukter. Det vil sige at de ofte er lidt dyrere, men der er nogle gode tanker bag og tøjet holder længere,” forklarer Else Skjold.

LÆS OGSÅ: Nye spillere udfordrer Trendsales

Hun visualiserer afslutningsvis problematikken i forbrugernes tankegang, som hun mener også bærer en del af ansvaret for en samfundsændring:

“En kvinde køber fx udelukkende økologiske æg og kunne aldrig drømme om at købe buræg. Men hun går ind og køber en billig trøje, hvor en kvinde på samme alder kan brænde inde på en fabrik, fordi det skal produceres så billigt. Så der er helt klart noget, der skal vendes i forbrugernes indstilling til tøj.”