På kun få måneder har Ecco været nødt til at udtænke, designe og producere en helt ny kollektion af børnesko til det russiske marked, efter at Rusland har indført en ny regel, der blandt andet betyder, at børnesko kun må indeholde naturlige materialer.

Det er ikke helt uden omkostninger, og Eccos ledelse har indledt en lobbyoffensiv for at beskytte milliardindtjeningen, skriver Børsen.

”Vi blev meget overraskede over, at vi var omfattet af de nye regler. De har gjort, at vi har måtte producere en helt ny og særlig kollektion til Rusland på meget, meget kort tid,” siger koncerndirektør med ansvar for Eccos globale salg, Michel Krol til Børsen.

Loven er en bombe under Eccos omsætning, da Rusland er virksomhedens tredjestørste marked. Den samlede omsætning i detailhandlen løber op i cirka 300 millioner euro – svarende til over 2,2 milliarder danske kroner – ifølge Eccos partner i landet, Ecco-Ros.

Den nye lov har fået det mundrette navn TP/TC 007/2011 og omhandler alle materialer, der bruges i sko og legetøj til børn. Den betyder, at der ikke må være syntetiske materialer i for eksempel børnesko, hvor Gore-Tex fra 1. juli, hvor loven får fuld effekt, ikke vil kunne benyttes til at gøre skoene mere vandtætte.

Loven kommer på et uheldigt tidspunkt, da Ecco ser børnesko som et område, hvor skogiganten har mulighed for vækst.

Kilde: Børsen, Business.dk