Pilgrim har det seneste år skudt store midler i at åbne nye butikker, og det smitter af på bundlinjen, der havner på beskedne 500.000 kr. for regnskabsåret 2012. Det skriver Pilgrim i en pressemeddelelse til FashionForum.

At årets overskud er relativt beskedent, er altså et resultat af de mange nye butiksåbninger, som virksomheden har investeret i i både ind-og udland i løbet af 2012 og 2013, og man venter derfor også, på baggrund af investeringerne, at se yderligere vækst for 2013.

På trods af det minimale overskud er det en stor forbedring i forhold til de forudgående år, hvor Pilgrim ifølge Børsen.dk på fire år led et nettotab på små 130 mio. kr. I 2011 kom virksomheden ud med et resultat efter skat på knap halvanden mio. kr.

Pilgrim udvider horisont

Ifølge Pilgrim er grunden til konceptbutikkernes succes nytænkning og fornuftige salgsstrategier.

”Der skal nytænkning til for at bevare sin position, og derfor er det nødvendigt ud over traditionelt engrossalg også at bevæge sig over til detailsalg, online-salg, taxfree-salg og større kæder,” vurderer adm. direktør i Pilgrim Claus Wædeled i pressemeddelelsen.

Og det har ifølge Pilgrim vist sig at være den rigtige beslutning. Alle fire områder er nemlig vokset i 2012. Detailsalg er blevet et vigtigt forretningsområde for Pilgrim, og ud over at investere i egne butikker er der også udviklet en helt ny generation af butikskoncepter målrettet kædedriften.

I Danmark findes der lige nu 31 Pilgrim-detailbutikker. Alle butikkerne ejes af Pilgrim, der sidste år også åbnede seks butikker i Tyskland og 22 i Korea. I 2013 forventer brandet at udvide med flere butikker på både det danske og tyske marked.