FashionForum bringer i samarbejde med KEA Design/Business fem artikler, skrevet af studerende på forløbet KEA Communication Design. De studerende har arbejdet med mode- og trendkommunikation, og opgaven bestod i at identificere og afdække en trend, som efterfølgende skulle foldes ud i en artikel på FashionForum – her er resultatet.

Tekst: Nadia Kolle

Et lokalt-funderet image bliver vigtigere og vigtigere for forbrugerne, og det gør især dansk mode til et stærkt brand, mener Alexander Josiassen, der er lektor på CBS og ekspert i forbrugeradfærd. Danskerne vil gerne tænke globalt men handle lokalt.

Country image, som fænomenet også kaldes, handler om det image, forbrugeren har af produkter fra forskellige lande.

”For eksempel har vi et positivt image af ure fra Schweiz, biler fra Tyskland og elektronik fra Japan,” forklarer Alexander Josiassen og uddyber:

”Alle ved at en cigar er god, hvis den kommer fra Cuba, men de færreste kender et cigar-brand fra Cuba. Country image er den merværdi, vi tillægger produkter fra specifikke lande”.

MOTH er en nystartet butik beliggende i det brostensbelagte latinerkvarter i Aarhus. Ejeren er designer Sanne Moth, og hun har indgået samarbejde med fem andre up-and-coming tøjdesignere, to smykkedesignere og tre kunstnere, som alle er danske.

Designerne bag butikken henvender sig til dem, der sætter pris på at iklæde sig tøj, som er lokalt produceret.

”Produkterne henvender sig til en mindre skare af forbrugere, men vi forsøger at tillægge personlighed og historisk nærvær til tøjet. Der er ganske enkelt kortere fra kreatøren til forbrugeren i vores kommende lille designkollektiv,” siger Sanne Moth.

Gennemsigtighed i produktionskæden

Sanne Moth har ligesom mange andre danske designere kæmpet for at få egne kreationer synliggjort og få sit brand implementeret i kundernes bevidsthed. Hun ved om nogen, hvor hård branchen er, hvis man ikke har økonomisk opbakning eller investorer, som tror på ens ideer.

Men hun har vendt den manglende økonomiske kapacitet og manglende mulighed for at producere udenlands til en fordel. Dansk design er noget, forbrugeren efterspørger, og Sanne Moth mener, at dansk design i særdeleshed er interessant i disse år, for det at købe et stykke 100 pct. dansk beklædningsdesign er med til at tillægge tøjet en ekstra værdi for mange forbrugere.

”Man får sat et ansigt på, hvem der har ’kælet’ for det enkelte stykke tøj,” siger Sanne Moth og fortsætter

”Vi har ikke store pengemaskiner, så vi kan producere i Østen, vi laver tøjet af ren og skær passion.”

Made in Denmark er vigtigt – men ikke for enhver pris

Ifølge Michael Hillmose, som er international chef i Dansk Mode & Textil, ser man da også en tendens til, at virksomheder rykker større dele af produktionen tættere på Danmark, men at det indtil videre kun er butikker, der producerer niche- og unikaprodukter, som kan drage nytte af at producere i Danmark, da prisen stadig er det vigtigste salgsargument for virksomhederne.

”På længere sigt vil det måske se anderledes ud, men i dag er der større fokus på det økonomiske perspektiv,” fortæller Michael Hillmose, inden han sætter punktum:

”For det er dejligt at kunne skrive ’Made in Denmark’ i tøjet.”