Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Lingerifirmaer tjener penge på - helt - unge piger

En lang række amerikanske lingeri-kæder sælger designerundertøj til piger under 12 år, og nu er tendensen også nået til Danmark.
En lang række amerikanske lingeri-kæder sælger designerundertøj til piger under 12 år, og nu er tendensen også nået til Danmark.

FashionForum bringer i samarbejde med KEA Design/Business fem artikler skrevet af studerende på forløbet KEA Communication Design. De studerende har arbejdet med mode- og trendkommunikation, og opgaven bestod i at identificere og afdække en trend, som efterfølgende skulle foldes ud i en artikel på FashionForum – her er resultatet.

Tekst: Julie Bager

Flere amerikanske undertøjsfirmaer oplever en stigende interesse for kvalitets- og designerundertøj til helt unge piger, og tendensen kan også mærkes i Danmark.

Med purunge modeller, figurer fra Toy Story og optrædener af Rihanna og teenageidolet Justin Bieber løb Victoria’s Secrets modeshow af stablen i New York i november 2012. Det eksklusive undertøjsfirma promoverede sin produktlinje Pink, som består af farverigt undertøj til de helt unge piger, såkaldte ”tweens” mellem 8-12 år.

Victoria’s Secret introducerede Pink i 2004, og serien er siden blevet et stort hit blandt unge piger – så stort, at lingerigiganten har åbnet hele butikker kun med Pink-produkter. Hos en anden modekæde, amerikanske Hot Topic, ønsker man med undertøjsserien Blackheart at gøre Victoria’s Secret kunsten efter, og også modekæden Urban Outfitters satser på lingeri til de unge piger.

Danske piger vil også have designerundertøj

”Vi mærker en klart større efterspørgsel på de yngre mærker som Calvin Klein, og salget af små størrelser som 65 i (brystkasse-)omkreds er også stigende, så de unge piger er klart blevet mere bevidste om, hvad de har på,” siger indehaver af netlingeri.dk Kim Stendy til tv2.dk.

For undertøjsfirmaerne er der altså penge at hente hos de unge forbrugere. Samtidig kan det være en fordel at få godt fat i de unge forbrugere tidligt, så de udvikler en tilknytning til firmaernes brand og udvikler sig til faste kunder, når de bliver ældre. Dog mener kritikere, at firmaerne er med til at seksualisere børn.

”Der er ingen grund til, at piger i 10-12 års alderen skal gå med eksempelvis g-strengstrusser og push-up bh’er. Det kan sende nogle forkerte signaler til drengene,” mener psykolog Kuno Sørensen fra Red Barnet.

Selvom piger på 12 år i eksotisk designerlingeri er et relativt nyt fænomen herhjemme, kan blandt andet øget eksponering af mode, fx via sociale medier, være en af årsagerne til, at det billige undertøj fra supermarkederne ikke længere er godt nok. Det mener Kuno Sørensen, som også peger på tidens tendens til at forherlige ungdommen i form af barnestjerner og 14-årige modeller i modemagasinerne.

”Børn er også blevet et prestigeprojekt for forældre, for hvem kun det bedste er godt nok til deres afkom. Børnene skal fremstå som miniatureudgaver af forældrene selv, stilsikre individer med god smag, og de må endelig ikke falde uden for gruppen,” forklarer Kuno Sørensen, og tilføjer:

”Det kan være en farlig tendens, for vi skal huske, at børn skal have lov til at være børn”.

Hos Victoria’s Secret forventer man ifølge virksomheden et overskud på ca. tre mia. dollar på Pink-serien i løbet af de næste par år.