Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Barbara Í Gongini: Grænsen mellem maskulint og feminint er udvisket

NY DANSK HERREMODE. Barbara Í Gongini er relativt ny på scenen for herremode, men er allerede kendt for designs, der leger med kønsrollerne. Hun mener, at dansk herremode skal fokusere på det nyskabende.
NY DANSK HERREMODE. Barbara Í Gongini er relativt ny på scenen for herremode, men er allerede kendt for designs, der leger med kønsrollerne. Hun mener, at dansk herremode skal fokusere på det nyskabende.

Et indlæg i Politiken startede for nylig en debat om ny dansk herremode, der bliver kaldt både androgyn, pubertær og uambitiøs. Men er det et retvisende billede?

FashionForum har spurgt en række designere bag nyere danske herrebrands om, hvad de forstår ved ny dansk herremode. Barbara Í Gongini er foreløbigt sidste kapitel i serien.

Er den nye danske/nordiske herremode blevet mere androgyn og drenget i sit udtryk?
”Billedet er langt mere differentieret end som så. Dansk herretøj kan understøtte en bred vifte af segmenter og kan tilgodese samtlige behov, så på den måde ser jeg den danske scene som værende rummelig og mangfoldig.

Det gælder både den klassiske scene og den fandenivoldske. Derfor er der en “cross-over”, og grænsen mellem det maskuline og det feminine er udvisket – det er en konsekvens af tiden.”

Hvilke tanker har du gjort dig i forhold til, hvordan en mand bør klæde sig i dag?
”Vi befinder os i en tid, hvor tyngdekraften er ophævet, og hvor alt er tilladt. Det stiller nye krav til branchen, og man må være skarp og kompromisløs samt have indgående kendskab til sine forbrugere.

Forventningsafstemning imellem parterne er en langt større del af en designers virkelighed nu end tidligere. I vores konkrete situation er vores lod at vende begreberne på hovedet og målsætningen er ganske enkelt at bryde konventionerne og vise en ny retning med afsæt i klassisk herretøj.

LÆS OGSÅ: Danske herremode styrter mod bunden – eller hvad?

Herretøjsmetieren er inde i en ny og meget spændende fase, hvor der gøres op med vanetænkning, og hvor man ikke længere er bundet til den traditionelle uniformering, som har været så fremherskende.

Beklædning til herrer peger i mange forskellige retninger, og det er derfor vigtigt at have med i sin betragtning, at der er en langt større differentiering inden for de forskellige segmenter nu end der var før.”

Er dansk herremode præget af en lighedskultur, hvor kønsroller, klasseskel og ambitioner bliver nedtonet?
”Den danske designtradition afspejler sit eget fundament og vidner om den integritet, dansk mode har. Det skal ses som en force og et bidrag til den internationale scene.”

Hvilke fællestræk, synes du, at dansk herremode har – om nogen?
”Vi har alle sammen den klassiske herretøjsuniformering med i vores bagage, men der er et langt større behov for at lægge distance til den stereotype mandsopfattelse, end der er for at fastholde de gamle principper. Det fremgår i al sin tydelighed i en legende og humorfyldt fabulering i de klassiske dyder.”

Hvordan spiller herremoden, i dine øjne, sammen med overgangen fra dreng til voksen? 
”Min holdning er, at der ikke mere findes det skel imellem dreng og mand. I den moderne mand gemmer der sig en drengerøv og for drengen er det modsatte gældende, så jeg synes, at det er vigtigt at have begge vinkler med.”

Kan man binde et slips forkert?
”Nej – men man kan diskutere slipsets berettigelse i 2013.”

Hvor skal dansk herremode i din optik bevæge sig hen?
”Jeg synes, at dansk herremode har et godt afsæt og skal bidrage særligt til det kunstneriske og nyskabende aspekt. I mine øjne skal dansk herretøj lægge fokus på det, de kan bedst, navnlig at puste nyt liv i de gamle klude. Så kan vi overlade den klassiske herretøjsscene til de rette ophavslande som England og Frankrig, der har en lang tradition på området.”