Salget i Pandora svigter flere steder i Danmark, og selskabet fyrer nu, som led i en større oprydningsplan, 66 danske forhandlere.

Det svarer til hver fjerde i det danske forhandlernetværk. Det skriver Berlingske Business.

“Det giver god mening at opsige de mindre forhandlere, som kun har begrænset forhandling af Pandora eller bruger meget lidt plads på at vise Pandora i butikkerne. Pandora har brug for en stærk branding, og i den henseende er mange små guldsmedebutikker ikke en god ide. Men det nytter jo selvfølgelig kun noget, hvis Pandora samtidig er i stand til at løfte salget via de større forhandlere, og det forventer vi stadig kan lade sig gøre,” vurderer aktieanalytiker i Sydbank, Søren Løntoft Hansen, over for Berlingske Business.

Også i Tyskland og Australien er der blevet tyndet ud i forhandlerne. I Tyskland er der i de første ni måneder af 2012 blevet opsagt over 500 forhandlere.

Strategien i Pandora skal styrke salget gennem de største forhandlere, og de mindste forhandlere skal opsiges eller opgraderes. Om de største forhandlere kan opveje omsætningstabet hos de små forhandlere, mangler Pandora endnu at bevise.

I Tyskland og Australien er omsætningen dykket med henholdsvis 30,6 procent og 15,9 procent i de første ni måneder af 2012.

Pandora afleverer sit årsregnskab for 2012 i morgen.

Kilde: Berlingske Business