Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge, Udland

Oslo Fashion Week risikerer lukning - mister hovedsponsor

Kun tre uger inden den norske modeuge løber af stablen trækker L'Orèal sig som hovedsponsor. Konceptet må gentænkes, mener modeugelederen.
Kun tre uger inden den norske modeuge løber af stablen trækker L'Orèal sig som hovedsponsor. Konceptet må gentænkes, mener modeugelederen.

Oslo Fashion Week vakler. Kun tre uger før de første modeller indtager podiet i den norske hovedstad, har modeugens hovedsponsor L’Oréal nemlig trukket sig. Og for at det ikke skulle være nok, har kun tre designere booket show ved modeugen. Det skriver Minmote.no.

”Vi overvejer, hvorvidt vi i det hele taget skal have en Oslo Fashion Week som vi kender den i dag,” siger Pål Vasbotten, der er daglig leder af den norske modeuge til Minmote.no. Det har ikke været muligt for FashionForum at fange Pål Vasbotten til en kommentar.

L’Oréal har hidtil ydet modeugen i Oslo økonomisk støtte og bidraget med al makeup og makeupartister. Sammen med hårmærket Redken har de fungeret som hovedsponsor på arrangementet.

Hos L’Oréal bekræfter man, at samarbejdet med Oslo Fashion Week for nyligt blev brudt som følger af kontraktlige uenigheder, og presseansvarlig hos L’Oréal Cathrine Stabel fortæller videre, at det endnu ikke står klart, om modeugen denne vinter gennemføres alligevel.

Oslo Fashion Week er planlagt til 4.-10. februar og afholdes denne gang for 19. gang – det vil sige, at den norske modeuge har knap ti år på bagen.

”Det er uafklaret, om L’Oréal skal være med i februar eller ej. Vi har ikke lyst til at sige noget om situtationen nu, fordi det går på rent kontrakttekniske ting. Det eneste vi kan sige, er, at det er uafklaret, og vi arbejder på en snarlig afklaring af situationen,” lyder det videre fra Cathrine Stabel.

I Danmark er Eva Kruse, adm. direktør for Danish Fashion Institute og Copenhagen Fashion Week, ked af de hårde odds i det norske. Men hun mener samtidig ikke, det får betydning for den danske modeuge:

“Oslo Fashion Week har altid sameksisteret fint med Copenhagen Fashion Week og har serviceret det lokale marked. Samtidig er norske mærker, der gerne skulle sælges ud over landets grænser altid med Oslo Fashion Weeks velsignelse blevet sendt til Copenhagen Fashion Week. Måske kan det styrke denne tendens yderligere. De norske brands har nok behov for København.”