Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
KARRIERE, REGNSKAB

Dansk webshop vinder entreprenør-pris

Det blev Miinto.dk, der løb med prisen, da Ernst & Young uddelte den danske Entrepreneur of the Year Award.
Det blev Miinto.dk, der løb med prisen, da Ernst & Young uddelte den danske Entrepreneur of the Year Award.

Den danske modewebbutik Miinto.dk løb med titlen som Entrepreneur of the Year i kategorien Start-Up, da revisionskoncernen Ernst & Young tidligere denne uge kårede årets entreprenører.

”Historien om to handelsskoleelever, der på tre et halvt år skaber en virksomhed med over 100 ansatte – det er det, vi lever og ånder for i Entrepreneur of the Year,” lød det fra Carsten Collin, der er direktør for Entrepreneur of the Year i Ernst & Young. Han er især imponeret over, at den danske virksomhed har vækstet så massivt så hurtigt:

”At skabe et visionært og unikt koncept er én ting, men at gøre det på så kort tid og tilmed tiltrække investorer, der også tror på ideen, det er utrolig flot. Miinto.dk spiller på alle tangenter.”

Det var således især evnen til vækst, der lå til grund for juryens beslutning, og chefkonsulent i Dansk Erhverv Ulla Brandt gav også i den forbindelse Miinto.dk et par rosende ord med på vejen:

”Det er glædeligt for dansk erhvervsliv, at der er gode væksthistorier som Miinto at lade sig inspirere af. Det er meget positivt, særligt i disse krisetider, at vi har spydspidser, der kan vise vejen til vækst,” lød det fra konsulenten.

Hos Miinto.dk er adm. direktør Bent Rønde Jacobsen glad for anerkendelsen:

”Miinto.dk lever i høj grad af den stærke holdånd, som hersker i virksomheden. Vi arbejder mod et fælles mål, og vi gør en indsats for hinanden, hvilket er lige præcis det, som skaber vækstraterne. Prisen er et skulderklap til den holdånd.”

Miinto fungerer på en lidt anden måde end de fleste andre webbutikker: Man har nemlig ikke hos Miinto selv hverken lager eller designere. Derimod betaler fysiske selvstændige modebutikker et engangsbeløb for at blive eksponeret på webshoppen, og jo flere produkter, butikken bidrager med, desto mindre tager Miinto.dk i kommission.

Når en slutkunde så lægger en ordre på hjemmesiden, bliver ordren sendt gennem systemet til den enkelte butik, der står for at finde varen på eget lager – lidt som Just-Eat, bare med tøj. Det er da i øvrigt også stifterne af Just-Eat, der etablerede Miinto.