Hos Mini A Ture hiver man sig i håret. Det danske børnetøjsmærke blev nemlig for nyligt opmærksomme på, at en norsk webshop solgte børnefrakker i et design, der til forveksling ligner Mini A Tures – blot under det opfindsomme navn Mini B Ture.

”Vi kender endnu ikke omfanget, så vi er ikke klar over, hvem der står bag. Men vi har fået toldvæsnet til at have opmærksomhed på det, så det ikke breder sig,” siger Signe Tholstrup til FashionForum. Hun er adm. direktør i og ejer af HTM Group, hvorunder foruden Mini A Ture og dametøjsmærket Whiite hører.

Indtil videre har man set to eksempler på kopi, men hos Mini A Ture frygter man, at det ikke stopper her:

”De har lavet hangtags (hængemærker til pris, red.) og knapper og det hele med navnet, Mini B Ture på. Det giver os en masse ekstraarbejde, og vi må bruge ekstraressourcer på advokat og sådan. Det er irriterende og virkelig frækt,” siger direktøren, der går ud fra, kopierne stammer fra Kina:

”Det kunne snildt have kinesisk oprindelse, siden de ikke forstår betydningen af at udskifte et A med et B i ordet. Men vi ved det ikke.”

I Kina kæmper Mini A Ture lige nu som en række andre europæiske brands for at bevare deres varemærke. I Europa er brandnavnet sikret, men Signe Tholstrup understreger alligevel – som en opfordring til branchen – vigtigheden af at have sine rettigheder i orden:

”Selvom denne specifikke sag ikke har med varemærkerettigheder at gøre, fordi de jo har valgt et andet navn, og så må man sørge for at opfordre kunderne til at holde øje og sige til. Den her er så iøjnefaldende en kopi, men kvaliteten er tarvelig – og i de to frakker, vi har set, er foret forskelligt. Det tyder på, de bare har brugt restsof. Det ser herrens ud.”

Den norske webshop, hvorfra varerne blev solgt, er efterfølgende lukket.