Det kræver en vis gennemslagskraft at få ørenlyd i debatten om en mere bæredygtig modeproduktion – men et nyt samarbejde kan vise sig at være helt centralt i den forbindelse:

Det nordiske CSR-initiativ NICE (Nordic Initiative Clean and Ethical) har nemlig indgået partnerskab med organisationen RITE (Reducing the Impact of Textiles on the Environment).

De to organisationer står som bannerførere for bæredygtig mode i henholdsvis Norden og Storbritannien – og værdien af sammenlægningen er ikke til at overse:

“Den nye partnerskabsaftale skaber et stærkt link over Nordsø-regionen og danner et solidt grundlag for videndeling, videreuddannelse og et magtfuldt netværk på tværs af grænser. Bæredygtige spørgsmål kræver modeindustriens fulde opmærksomhed, og dette partnerskab styrker vores mulighed for at arbejde endnu hårdere på at nå vores fælles mål,” lyder det fra Jonas Eder-Hansen, der er udviklingsdirektør i Danish Fashion Institute med ansvar for NICE-sekretariatet.

Samarbejdet blev offentliggjort tidligere denne måned på RITEs konference om bæredygtige tekstiler i London og skal ses som et strategisk samarbejde, der forventes at skabe øget momentum i arbejdet med at få miljøspørgsmål på dagsordenen i tekstilsektoren.

Den nye samarbejdsaftale giver mulighed for at afholde fælles konferencer, lave fælles markedsføring, sammen ansøge om støtte til bæredygtige initiativer og selvfølgelig en meget bedre mulighed for at få politikere og interessenter i tale i såvel Skandinavien som England.

RITE blev grundlagt i 2007 af blandt andre den britiske stormagasinkæde Marks & Spencers og CSR-magasinet Ecotextile News. Et år senere blev NICE etableret som et nordisk initiativ med samme agenda: en grønnere og mere miljøvenlig modeproduktion gennem øget opmærksomhed og fokus på best practise. Bag NICE star Nordic Fashion Association, der er det inter-nordiske modeinitiativ og tæller de fem nationale modeorganisationer i Norden.