I Københavns dyreste ur- og smykkeforretninger, alle placeret i den dyre ende af Strøget, er der lige nu jubelstemning. Grunden er en stor tilstrømning af kinesiske turister, der bruger penge som aldrig før i de eksklusive københavnske butikker. Det skriver Business.dk.

»Jeg har været i butikken i 42 år og har oplevet en hel del, men jeg har aldrig set noget, som kan matche dette,« siger Hans Ryser, adm. direktør i Ole Mathiesen

En rundtur foretaget af Berlingske Business viser, at en del af ur- og smykkebutikkerne havde tæt på et rundt nul eller endda røde tal på bundlinjen for få år siden, mens de i 2012 når en historisk høj omsætning og indtjening.

Kinesere afgørende
»Årsagen er kinesere, kinesere, kinesere. Der kommer rigtig mange af dem. De er meget velhavende, og de køber stort ind,« siger Hans Ryser.

Sidste år fik urforretningen sit bedste resultat i nyere tid, da der landede 9,3 mio. kroner på bundlinjen før skat. Omsætning og indtjening i 2012 bliver endnu bedre end i 2011, konstaterer direktøren nu.

»På nuværende tidspunkt er vi meget, meget langt foran salgstallene fra sidste år. Både omsætning og indtjening bliver markant bedre end i 2011, som var et ganske godt år,« fortæller Hans Ryser og påpeger, at hans største problem lige nu er, hvordan han skal skaffe nok varer.

»Der bliver ikke produceret ure nok til efterspørgslen. Vores lager er nede på ti procent af, hvad det tidligere har været. Vi vil gerne købe flere ure hos nogle af producenterne, men vi er jo ikke de eneste. Mange butikker i Europa skriger på de dyreste varer for tiden for at kunne give kineserne, hvad de vil have,« siger Hans Ryser og oplyser, at kineserne i 2012 tegner sig for mere end 50 procent af butikkens omsætning.

Det er ure som Patek Philippe, A. Lange & Söhne og Omega, som han sælger en del af til kineserne. Prisen er ofte over 50.000 kroner. En handel til over 100.000 kroner er også ganske normal i butikken.

Aldrig set noget lignende
Hos Stenstrup Juveler ligeledes på Østergade fortæller ejer Nils Carlsen, at 2012 bliver et usædvanligt godt år for butikken.

»Jeg har været i branchen over 40 år, og jeg har oplevet japanere og amerikanere komme i stort antal i en periode. Men den nuværende strøm af kinesere og deres købelyst overgår alt,« siger han.

»Alene her til formiddag har vi haft cirka 50 kinesere i butikken,« siger Nils Carlsen og oplyser, at kineserne står for over halvdelen af butikkens omsætning.

»Vi har allerede nu nået salgstallene for 2011, og formentlig kommer vi til at overgå 2011 med 50 procent,« siger han og fortæller, at butikken løbende har tilpasset sig kineserne ved at have mange Omega-ure, som kineserne sætter pris på, og ved at have en kinesisk-talende medarbejder i butikken.

»Jeg er også begyndt at læse lidt kinesisk, og det gælder også andre i butikken,« siger Nils Carlsen.

Overgår egne forventninger
Hos ur- og smykkeforretningen Klarlund har man også svært ved at bevare pessimismen.
»Vi har sprængt rammen og er i gang med at overgå vores egne forventninger,« siger Stig Andersen, adm. direktør hos Klarlund.
I 2011 nåede butikken en historisk høj omsætning, og den bliver noget højere i 2012 og 2013, lyder fra direktøren, der også nu kan se, at der kommer tocifrede millionbeløb ind på bundlinjen.

»Vores resultat i år bliver mere end dobbelt så stort som sidste års resultat på 9,2 mio. kroner efter skat,« siger Stig Andersen.
Som mange andre butikker sadlede Klarlund om, da finanskrisen ramte i 2008.

»Vi frygtede i 2008, at markedet var ved at forsvinde. Vi ledte efter et område, der kunne sikre os en god økonomi. Det kan kineserne på den korte bane, og på den lange bane satser vi på det danske publikum,« siger Stig Andersen.

Arbejder med rejsebranchen
Omtrent 60 procent af Klarlunds omsætning kommer i dag fra kinesere, og Stig Andersen går langt for at tilpasse sig kinesernes behov.

»Vi har inviteret folk i rejsebranchen til en stor middag og fortalt om vores varer. Det var en sindssyg god beslutning, for vi fandt ud af, at de, der rejste rundt med kineserne, ikke vidste nok om, hvad vi havde på hylderne,« siger Stig Andersen, der også selv har været i Kina for at forstå kineserne bedre.

Kineserne kan som andre borgere uden for EU trække momsen fra, når de handler i Danmark, og det medvirker til, at mange produkter i Danmark er billigere end i Kina.

Kilde: Business.dk.