I går, mandag, kunne man i flere aviser og på FashionForum læse, hvordan detailhandlen – og især kategorien beklædning – i september havde oplevet fremgang.

Detailsalget steg nemlig samlet med én pct. i forhold til august, og det er den største stigning siden juni 2007, melder Danmarks Statistik. Imidlertid viser nye tal for forbrugertilliden i dag ifølge Børsen et fald fra indeks -2,2 til -5,5, hvor analytikerne ellers havde regnet med en stigning til -1,5. 

Men når det kommer til forbrugertilliden, der viser befolkningens syn på den nuværende og fremtidige økonomiske situation, skal man være forsigtig med at tage munden for fuld, lyder det fra Dansk Detail.

Vi er oven vande

”Detailhandlen i september var god, det viser vores egne tal også. Men det der er interessant samlet set, er hvordan året ser ud til dato. Og der har vi faktisk et niveau, hvor man løbende – med få måneders undtagelse – har holdt sig til indeks 100,” siger Jens Birkeholm, adm. direktør i Dansk Detail, til FashionForum og peger med indekset på, at man dermed holder niveauet fra sidste år.

”Vi er ovenvande. Det er nu en langstrakt tendens, der viser, at vi ikke falder mere, og det er ganske positivt.”

Forbrugertillid svinger

Beder man omvendt direktøren kigge på dagens forbrugertillidstal, er han straks mere kritisk.

”Forbrugertillidstallene er jeg meget varsom med at bruge, da de kommer måned for måned. De svinger ekstremt meget. Man skal huske, at det ikke var alle brancher der havde fremgang i detailsalget i tallene fra i går – så man skal passe på med at koble tallene for meget,” lyder det, inden han fortsætter.

”Det er stadig makroøkonomiske ting uden for landets grænser, samt hussalg og arbejdsløshed, der sætter sig spor i privatforbruget,” pointerer Jens Birkeholm.

Kig på hele året

Derfor er det for nemt at drage hurtige konklusioner om den danske økonomi, blot ved at kigge på forbrugertillidstallene, mener Jens Birkeholm, der derfor understreger, at man må se på hele året for at få et realistisk billede af forholdene.

”Vi har selvfølgelig haft svingninger også i detailsalget henover året som sådan. Men det er altså nogen, der kan forklares med helligdage, eller at de foregående måneder har været ”store”,” siger han og peger bl.a. på foråret som et godt eksempel.

”Der råbte folk vagt i gevær men glemte at se på, at påsken lå hvor den gjorde, og butikkerne altså havde lukket næsten en uge,” siger han.

”Så det er vigtigere efter de her år, hvor det er gået ned og ned og ned, at se på de langsigtede tendenser. Og efter den tur, detailhandlen – og også modebranchen – har været igennem, skal vi være meget påpasselige med at drage for hurtige konklusioner,” afslutter Jens Birkeholm.