Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Indland

CSR er også for de små - sådan griber du det an

Bæredygtighed har efterhånden været et plusord i modebranchen i flere år. Alligevel er der overraskende få virksomheder, der rent faktisk forsøger, at blive mere grønne. Mød Rachel Kollerup, der nægter at gå på kompromis og få hendes råd til en bæredygtighed virksomhed.
Bæredygtighed har efterhånden været et plusord i modebranchen i flere år. Alligevel er der overraskende få virksomheder, der rent faktisk forsøger, at blive mere grønne. Mød Rachel Kollerup, der nægter at gå på kompromis og få hendes råd til en bæredygtighed virksomhed.

Bæredygtighed har efterhånden været et plusord i modebranchen i flere år. Alligevel er der overraskende få virksomheder, der rent faktisk forsøger, at blive mere grønne. Teknologien er der, tekstilerne findes, og der er masser af kunder at hente i genbrugspapir og omtanke for miljøet. Men hvorfor pokker er der så ikke flere grønne virksomheder i modebranchen?

For det er faktisk slet ikke en umulig opgave. FashionForum har mødt én af de gæve folk i branchen, som tør trodse flertallet og insistere på at gøre brug af den viden vi nu engang har om bæredygtighed. Hun hedder Rachel Kollerup og grundlagde firma i eget navn for halvandet år siden.

Ifølge Rachel Kollerup er nøglen til en bæredygtig kollektion at være bevidst om hele tøjets livscyklus, så at sige. Når man er klar over alle de processer, en t-shirt gennemgår, fra den første fiber til t-shirten er brugt og smidt ud, så kan man gå til projektet med et helt andet overblik.

Vær realistisk
Rachel Kollerup bestræber sig hele tiden på at blive lidt klogere og gøre hver enkel process lidt grønnere:

“Man skal ikke gøre det for besværligt. Modebranchen bliver jo ikke bæredygtig på fem minutter, men det er mange små processer der gør, at vi alle sammen bliver bedre til at producere bæredygtigt. Det hele handler om at være realistisk og bevare jordforbindelsen. At være ydmyg i sin rolle og gøre tingene grundigt og ikke sende en halvdårlig style ud,” siger hun.

Det er altså vigtigt at være realistisk for ikke at knække nakken i så idealistisk projekt som hendes. Hun ved, at så længe hun nægter at gå på kompromis med sine materialer, så bliver firmaet ikke en guldgrube. Men det er heller ikke målet:

“Mit mål er, at firmaet kan overleve, være tro mod idégrundlaget, og at jeg selv kan leve af det.”

Sæt dig ind i stoffet
Men hvordan gør hun, helt konkret? Jo, for det første har hun sat sig grundigt ind i stoffet. Sammen med en ingeniør, læser hun alle de LCA-analyser hun kan komme i nærheden af. (En LCA-analyse er en opgørelse over og vurdering af de miljømæssige input og output i et produkts livscyklus fra vugge til grav, red.)

På den måde er hun hele tiden opdateret på de nyeste tekstiler, hun har et overblik over miljøbelastningen i hele produktets levetid, og hun kender til nye måder at genanvende forskellige materialer på – fx har hun fundet et tinsulate-materiale, som består af 50 pct. genanvendt plastik.

Test prototyperne
Inden tøjet sættes i produktion, tester Rachel Kollerup selv sine styles i det ønskede materiale. På den måde, finder hun ud af, om tøjet er holdbart nok, og om det har de ønskede egenskaber, for hun tilstræber at forlænge tøjets levetid hos forbrugeren. Er kvaliteten for dårlig, smides det jo alt for hurtigt ud.

“Jeg vil gerne ofre lidt ekstra på et stykke tøj, men så skal det også holde. En lækker basisnederdel skal kunne holde i flere sæsoner og det forventer jeg også af mit eget design,” forklarer hun.

Når hun har fundet frem til et ønsket produkt, sender hun mønstre, syvejledning og prototype til Estland, hvor – voksne! – kvinder syer det op under ledelse af en dansk agent, som ved sin tilstedeværelse og kvalitetskontrol forhindrer en del potentielle fejl. Det er igen med til at minimere spildet, hvilket både tjener miljøet, men også er til stor fordel for en lille virksomhed som Rachel Kollerups, som ikke har råd til for mange fejl.

Pres grossisterne
Selve materialerne er ofte det sværeste i processen, for selvom der findes bæredygtige materialer, er de svære at få fat i. Især for en lille virksomhed, der ikke kan aftage så mange meter ad gangen.

“Der bliver ikke lagt pres nok på grossisterne i Danmark. Da jeg startede, grinte de af mig og sagde; hold nu op, du kan da godt lave dine kollektionsprøver i økologisk bomuld, men når du kommer ud i produktionen, så drop det, det bliver for dyrt!”

Det er stadig en sej kamp, for Rachel Kollerup at få fat i de bæredygtige materialer og især at få fat i certifikaterne. Fabrikkerne bruger en del ressourcer på at fremstille dem, så de findes, men designerens erfaring er, at de danske grossister ikke er meget for at skaffe dem.

Del din viden
Det sidste, men måske vigtigste råd fra Rachel Kollerup er, at vi bør dele vores viden. Selv har hun haft meget glæde af NICE Fashions hjemmeside, som guider dig til bæredygtighed i modebranchen. Derudover har Rachel Kollerup oprettet en blog, hvor du kan følge hendes jagt på de bæredygtige materialer. Og skulle der være mere, du gerne vil vide, så er Rachel Kollerup ikke nærig med at dele ud af sin viden – hun vil gerne sparre, så tøv ikke med at kontakte hende.

Det er nemlig hendes ønske, at små virksomheder på sigt kan få gavn af hinanden ved fx fælles indkøb. Det vil gøre processen lidt lettere og give flere materialer at vælge imellem – og forhåbentlig gøre leverandører og grossister lettere at danse med. For som Rachel Kollerup slutter:

“Mange bække små…”

For mere info:

www. rachelkollerup.com (eksternt link)

www.nicefashion.org (eksternt link)