Anders Holch Povlsens investering i en britisk internetbutik har givet afkast – og det i den grad. Bestseller-ejeren investerede for to og et halvt år siden i Asos, og på den tid er værdien af hans 26 procent store ejerskab svulmet med intet mindre end to milliarder kroner.

Det skriver Børsen efter at have regnet på, hvor meget Bestseller-milliardæren betalte for aktierne i Asos i 2010 set i forhold til, hvad de er værd i dag. Asos sælger tøj via nettet på sit site asos.com. Bestsellers varer er bare ét blandt flere mærker, der er tilgængelige på siden. I konsulenthuset PEJ Gruppen peger direktør Poul Erik Jakobsen på, Anders Holch Povlsen har været heldig med sin timing.

“De har simpelthen investeret på det helt rigtige tidspunkt, da handlen med tøj på nettet eksploderede,” siger Poul Erik Jakobsen ifølge avisen.

Med lidt over en fjerdedel af magten i Asos, kunne man godt forestille sig, at Anders Holch Povlsens plan er at æde sig ind på de øvrige aktier og dermed få den bestemmende majoritet i internetvirksomheden. Men det vurderer Anders Holch Povlsen ikke er tøjkongens plan – for et opkøb kan få konsekvenser for, om ejerne af tøjmærkerne vil lege med.

“Det ville være dumt at fortrænge andre mærker fra at blive solgt i Asos, for et af succeskriterierne for handel med tøj på nettet er netop, at der er mange brands. De vil ikke erodere deres egen investering. Det ville ligne dårligt købmandskab, og det ville ikke ligne Holch Poulsen,” siger han ifølge Børsen.

Asos blev grundlagt i 2000, og året efter blev det børsnoteret på den britiske minibørs Alternative Investment Market. Sidste år omsatte Asos for cirka 4,5 milliarder kroner, hvilket næsten var dobbelt så meget som året før.

Kilde: business.dk