Part Two satser på nærmarkederne ...og Kina
Det 26 år gamle danske modehus Part Two har formået at følge med udviklingen. Nu skal der satses dels lokalt og dels meget, meget langt væk.Part Two har eksisteret i 26 år, men trods de mange år i modebranchen har støvet ikke lagt sig over brandet, der i foråret blev kåret som det tredje bedst sælgende internationale brand i Storbritannien af magasinet Drapers.
Og med 200 salgssteder – en femtedel af alle mærkets salgssteder – alene på de britiske øer, er landet da også blandt fokusmarkederne for IC Companys-brandet. Både online og i de fysiske butikker:
”Vi har den allerhøjeste conversion rate (antallet af besøg i onlineshoppen, der rent faktisk ender med et salg, red.) i vores UK-shop,” siger Michael Stockfleth Coester, adm. direktør i Part Two, til FashionForum.
Fokus på succesmarkederne
Direktøren fortæller videre, at man er godt i gang med at udnytte brandets styrke yderligere til at skabe nye samarbejdsaftaler med prominente lokale kæder.
”Vi skal fokusere der, hvor vi har succes, men hvor der stadig er potentiale. Markedet er slet ikke mættet endnu.”
Og de markeder, hvor Part Two har succes tæller foruden Storbritannien også Tyskland og Skandinavien, hvor det især kører godt i Norge. Her finder man 150 – mere end 10 pct. – af de butikker, der sælger Part Two. En af årsagerne til succesen hos vores nordlige naboer skal findes i et lokalt samarbejde:
”Vi har gennem de seneste to år kørt samarbejde deroppe med en norsk kunstner – og tidligere topmodel – Cathrine Knudsen,” forklarer Michael Stockfleth Coester og fortsætter:
”Hun udvikler til hver sæson en række styles, der især bliver solgt fra vores norske selling points. Samarbejdet med Cathrine har været med til at sætte fokus på vores unikke og æstetiske design i Norge. Markedet er vækstet markant og er nu vores største wholesalemarked,” forklarer han.
Jubilæum med kunstnersamarbejde
Cathrine Knudsen var en af fire nordiske kunstnere, som Part Two indgik samarbejde med i forbindelse med 25-års jubilæet i februar sidste år. De fire lavede prints til tørklæder, og samtidig blev de originale værker bortauktioneret, og indtjeningen blev doneret til nye skandinaviske kunstnere.
Succeserne i UK og Norge skyldes i høj grad Part Twos strategi med mere fokus på kernemarkederne. Det har omvendt også betydet, at brandet har valgt at trække sig fra Belgien og Holland, til trods for at disse markeder tidligere er blevet opfattet som ”nemme markeder” for danske modevirksomheder:
”Vi har valgt at fokusere på de markeder, hvor vi ser det største potentiale og hvor vi mener vores brand passer godt på forbrugeren. Der er en række lokale Benelux-spillere, der har en stil, der bedre matcher disse markeder. Vi skal passe på ikke at lade dette påvirke vores mere rene skandinaviske look, der passer rigtig godt til forbrugerne på vores kernemarkeder.”
God succes i Kina
Men alle ord om kernemarkeder til trods, har Part Two også forsøgt sig på et fjernt vækstmarked – og det med fin succes:
”Kina er et spændende marked for os. Vi har ti salgssteder derude, alle med lokal partner i stormagasinkæden Rainbow. Vores mål er at øge det antal. Vi vil gerne ligge i alle kædens 100 magasiner,” siger direktøren.
Holder fast i dna
Han følger markedet med stor interesse og forklarer, at Part Two har fundet en attraktiv position – succesen bunder nemlig i en kombination af kvalitet og prisbevidsthed:
”Det, slutbrugeren associerer med Part Two, er kvalitet. Vi har holdt fast i det dna, vi har haft altid, med fokus på det unikke og æstetiske design.”
Part Twos omsætning har gennem et par år ligget stabilt omkring de 260 mio. kr. med størstedelen af salget koncentreret om Storbritannien, Tyskland og Skandinavien.