Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
KARRIERE

Danske arkitekter bag russisk modeuge-design

Når Østeuropas største modeevent, Mercedes-Benz Fashion Week Russia, i næste uge markerer sin 25. sæson, er det danske arkitekter, som står bag udformningen.
Når Østeuropas største modeevent, Mercedes-Benz Fashion Week Russia, i næste uge markerer sin 25. sæson, er det danske arkitekter, som står bag udformningen.

Når Østeuropas største modeevent, Mercedes-Benz Fashion Week Russia, i næste uge markerer sin 25. sæson, er det danske arkitekter, som står bag udformningen.

For Morten Mygind Arkitekter er for anden gang i træk blevet valgt til at tegne messens udstillings- og loungeområde i Moskvas historiske Manege-bygning. Morten Mygind Arkitekter er i øvrigt også blandt deltagerne i projektet Pit Stop, som Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning (der også støtter FashionForum, red.) står bag. Pit Stop er et projekt, der støtter små kreative virksomheders forretningsudvikling.

Sidste sæson blev tegnestuen hentet til Moskva for at løse et helt konkret problem med, at de besøgende forlod messeområdet alt for hurtigt efter et show.

Arkitektfirmaet skulle derfor skabe et nyt centrum, som samlede modeugens forskellige aktiviteter og åbnede for dialog og networking – en helhedsløsning, som kunne give gæsterne lyst til at blive på messen.

”Arrangørerne var meget tilfredse, og har derfor bedt os om at stå for området igen i den 25. sæson, som på grund af jubilæet skal være større og flottere end nogensinde før,” forklarer arkitekt og indehaver af Morten Myging Arkitekter, Morten Mygind.

Moskvas Manege er fra 1817 og ligger ved Kreml og Den Røde Plads. Den verdenskendte bygning var oprindelig ridehal for det russiske kavaleri. I dag er den 7.500 m2 store bygning meget eftertragtet til udstillinger.

Opgaven i Moskva bliver at iscenesætte hele messens udstillings- og loungeområde, så de historiske rammer spiller sammen med den kommercielle modeverden. Der skal skabes et centrum, som samler modeugens aktiviteter, og dels er der denne gang store krav til udsmykningen, fordi det 25. sæsonjubilæum er noget helt særligt: dels skal mennesker, mode og biler forenes på en naturlig måde.

”Mercedes sponsorerer jo messen, fordi de gerne vil associeres med mode, og vores opgave bliver blandt andet at designe flowet af mennesker og biler, så mennesker møder stedet på en måde, hvor de får lyst til at blive,” forklarer Morten Mygind afsluttende.