Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Designskolen x Palæstina: Studerende giver kvinder nye muligheder

Tre danske designere lærer i nyt projekt palæstinensiske kvinder at nytænke deres traditionelle broderier med større indtjeningsmuligheder og bredere appel til følge.
Tre danske designere lærer i nyt projekt palæstinensiske kvinder at nytænke deres traditionelle broderier med større indtjeningsmuligheder og bredere appel til følge.

Palæstinensiske kvinder har en lang, stolt tradition for broderi. Men arbejdet er tidskrævende og lønnen dårlig. Nyt samarbejde med danske designere fra Designskolen lærer kvinderne at tænke broderi ind i nye sammenhænge med brede appel og bedre indtjeningsmuligheder. Det skriver Designskolen i en pressemeddelelse.

Den første workshop er netop overstået og her har de danske studerende fået en indføring i betydningen af de broderier, der pryder den traditionelle palæstinensiske kvindedragt – en dragt, der indeholder mange historier i korsstingene. Fx er rød tråd en reference til menstruation, mens mønstre med muslingeskaller symboliserer kvindens vagina.

”Dragten bliver brugt til at udtrykke hele kvindens livscyklus. Hvis manden dør, vender hun sin klædedragt på vrangen for at udtrykke sin sorg. Når enken er klar til at møde en ny mand, broderer hun noget rødt på sin dragt. Efterhånden bliver dragten fyldt med mere og mere rødt broderi,” siger Josefine Gilbert, der sammen med medstuderende Tine Winther Rysgaard og projektmedarbejder Maria Albertsen har deltaget i workshoppen, og fortsætter:

”Ældre kvinder, som er færdige med mænd, broderer med mørkegrøn tråd på deres dragt. At få indblik i hele det komplekse samspil mellem køn, identitet og broderi er meget inspirerende og noget, som jeg gerne vil arbejde videre med hjemme i Danmark.”

Giver nye muligheder 

De tre danskere skal efter planen til Palæstina op til fire gange om året for at realisere projektet, der er skabt som en del af Det Danske Hus i Palæstinas toårige projekt Design in Context. Fra Palæstina deltager 12 studerende fra Fashion and Textile Institute in Beit Sahour og 12 kvinder fra forskellige håndværkskooperativer, der er organiseret under Dalia Association.

Den første workshop har introduceret deltagerne for hinanden, den palæstinensiske tekstiltradition og de lokale produktionsmuligheder. Derfor har det tætpakkede program også budt på besøg hos væve-, tekstil-, læder- og strikkefabrikker, og de danske designere er positivt overraskede over mulighederne, de har set.

”Nogle gange skal man helt ned i grundkonstruktionen, hvis man vil tænke nyt. Derfor er det fedt at se, at der for eksempel er en stoffabrik, som leverer gode jersey-kvaliteter til det lokale marked. Det åbner mulighed for, at kvinderne kan udvikle T-shirts med anderledes print eller broderidetaljer til en bred målgruppe,” siger Maria Albertsen.

Ny fortjeneste

Ayat Omran, som organiserer kvinderne fra håndværkskooperativerne, forklarer, at broderikvinderne møder op med en klar forventning om at blive klædt bedre på til at producere produkter, der designmæssigt er eftertragtede og samtidig kan sælges med en god fortjeneste.

”Problemet med det traditionelle broderi er, at det bliver så dyrt, at det kun appellerer til en snæver målgruppe af rige folk. Men hvis kvinderne kan nytænke deres håndværk, kan de lave produkter, der er billigere og rammer en bredere målgruppe,” siger hun og uddyber:

”Det kunne måske være en idé ikke i ugevis at brodere et helt tørklæde i traditionelle mønstre, men i stedet at bruge en detalje eller et lille udsnit fra et traditionelt mønster og anvende det i en anden sammenhæng. Tiden vil vise, hvad der kommer af interessante og brugbare idéer.”



Design in Context løber over to år og er en omfattende udveksling af ekspertise og erfaringer mellem danske og palæstinensiske designere. Målsætningen er at nytænke palæstinensisk tekstildesign og klæde lokale kvinder på til at udvikle produkter, der appellerer til det brede marked. 
Design in Context gennemføres med støtte fra KVINFO.

Læs mere om programmet her.