Mærkevarer, dyre ure og eksklusive smykker. Hver uge omsættes der luksusvarer for mere end 33 mia. kr. over hele verden.

Og selvom en voksende middelklasse i lande som Kina, Rusland og Brasilien trækker salget af de eksklusive varer opad, er etablerede markeder som USA, Japan, Italien og Frankrig tegner sig stadig for halvdelen af omsætningen.

Tæl til 1,7 billioner kroner
Det er seneste research fra Euromonitor International, der peger på, at ikke bare vil luksusomsætningen stige i år – den vil endda overstige 1,7 billioner kr.. hvilket er fire procent mere end i 2011 og næsten en fjerdedel mere, 22 pct., end i før-kriseåret 2007. Mode tegner sig for langt den største del af omsætningen: 42 pct.

Det er stadig især Nordamerika, der driver salget – selv i et klima, hvor forbrugerne har holdt deres rådighedsbeløb tættere ind til kroppen, skriver Euromonitor.

Men BRIC-landene – Brasilien, Rusland, Indien og Kina – haler ind og tæller nu 11 pct. af den samlede omsætning – en andel, Euromonitor forventer vil stige med 78 pct. de kommende fem år, så BRIC i 2017 repræsenterer imponerende 16 pct. af luksusomsætningen.

Kina skiller sig ud
Ser man på de enkelte lande, skiller især Kina sig ud. Inden 2017 forventer analysebureauet nemlig, at Kina har overhalet både Frankrig, Storbritannien, Italien og Japan, og det benarbejde vil gøre Kina til verdens næststørste luksusmarked, kun overgået af USA.

Og mens Kina altså vokser mest, er det Indien, der vokser hurtigst. Man forventer således, at det indiske luksusmarked vokser med massive 163 pct. frem til 2017, hvor det store land vil have en andel på 7 mia. dollar af luksusomsætningen.