Selvom H&M sælger tøj for dobbelt så mange penge som konkurrenten spanske Inditex, der blandt andet tæller kæden Zara, skuffer væksten i salget hos den svenske megakoncern.
Hvor Inditex vækster derudaf, gå det nemlig sløvere for H&M, men det har adm. direktør Karl-Johan Persson nu til hensigt at lave om på: kløften mellem væksten i verdens to førende modekoncerner skal mindskes. Og H&M har skytset parat:
Ny kæde skal bane vejen
Således lancerer H&M nu en ny kæde med sin helt egen designlinje. Den svenske avis Dagens Industri kunne for nyligt afsløre både den kommende kædes navn, & Other Stories, og det faktum, at designchefen bliver Anna Teurnell, som siden 2003 har arbejdet som designer for H&M i skiftende afdelinger: først børnetøj, siden på både accessories-linjen og Trend-linjen.
& Other Stories bliver højere prissat og tilsvarende luksuriøst end COS og får hovedkvarter i Stockholm og Paris. Spekulationer fastsætter lanceringsdatoen til engang i foråret 2013.
Finere end COS
Med & Other Stories håber H&M at kunne overgå den succes, som koncernen har haft med det selvstændige koncept COS, efter flere år med – for – svagt stigende omsætning: i 2011 steg omsætningen kun seks procent, og samme år faldt overskuddet med 15 pct. Det skriver FashionUnited.co.uk.
H&M lancerede COS i 2007 med åbning af den første butik på Regent Street i London – først fire år senere åbnede COS første butik på hjemmebanen i Sverige.
Overraskende flot vækst
Selvom H&M ikke afslører omsætningen for de enkelt mærker og linjer, har koncernen gang på gang erkendt, at de er blevet ”overraskede over COS”. Og hastigheden med hvilken, der åbnes nye COS-butikker er da også et udmærket benchmark: Efter fem år driver COS hele 54 butikker verden over.
Men der er lang vej til de vækstrater, man fremviser hos Inditex. Hvor H&M har fordoblet sin markedsværdi i løbet af de seneste ti år, har Inditex firedoblet sin.