Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Økonomi, Udland

Nyt forsøg: Facebook vil fange online-forbrugerne

Med en ny Want-knap ønsker Facebook at hapse flere onlineforbrugere ud af Pinterests klør.
Med en ny Want-knap ønsker Facebook at hapse flere onlineforbrugere ud af Pinterests klør.

Facebook tager endnu et skridt på vejen mod at tækkes onlinebutikkerne. Nu arbejder de nemlig på at indføre en ’Want’-knap (på dansk en ’Ønsker mig’-knap eller sågar en ’Vil have’-knap, red.) på linje med ’Like’-knappen, der på dansk hedder ’Synes godt om’. Det skriver Financial Times tirsdag.

Want-knappen giver brugerne mulighed for at tilføje virksomhedernes produktbilleder til en online-billedønskeliste, lidt som man kender det fra fotodelingstjenesten Pinterest.

Vil ha’!

Facebook er på udkig efter nye indtjeningsmuligheder, og forsøget med en Want-knap er blot seneste skud på stammen. For nyligt har Facebook blandt andet indført muligheden for – mod betaling – at nå et endnu bredere publikum med en statusopdatering.

I USA har Facebook videre eksperimenteret med muligheden for at købe gavekort på fx kaffe og cupcakes til sine venner gennem sitet.

Såvel stormagasinet Neiman Marcus og lingerikæden Victoria’s Secret har samarbejdet med Facebook om pilotprojektet, selvom der endnu ikke er fastsat en officiel lanceringsdato.

Pinterest stormer fremad

Det er stigende konkurrence fra især Pinterest, der får Facebook til at reagere. Pinterest er et billeddelingssite, der siden den første forsigtige lancering for to år siden er stormet fremad, som Financial Times skriver:

”Online detailhandlende har set en stejl stigning i trafik til deres sites fra netop Pinterest. Pinterest har ca. 20 mio. regelmæssige brugere og blev tidligere i år vurderet til 1,4 mia. dollar.

Og mens shoppinginteressen via Pinterest altså er stigende, daler den form for aktivitet på Facebook.

Ifølge Financial Times, der citeter RichRelevance, tegner de sociale medier sig for 1,3 pct. af den amerikanske e-handelstrafik. Overordnet fører Facebook flere folk til butikshjemmesider, qua det højere antal brugere -nye tal melder om en milliard aktive Facebook-brugere på verdensplan – men de brugere, der kommer til en butiksside via Pinterest, bruger flere penge.