I går aftes uddelte kulturminister Uffe Elbæk (Rad.) årets Danish Design Awards, som gives til fremragende, nyt dansk design i seks forskellige kategorier. For første gang blev også unge, udvalgte designtalenter bedømt, og det danske designpublikum havde stemt om det mest populære design blandt de mange nominerede.

Det var i går 48. gang, priserne blev uddelt, og juryen havde nomineret i alt 24 designs af de 124 indsendte. Hovedprisen gives i seks forskellige kategorier, og valget faldt på:

• Industrielt design – business-to-consumer: Oticon Intiga høreapparatet, særligt udviklet for førstegangsbrugere og et af verdens mindste, trådløse høreapparater med et minimalt strømforbrug. Virksomhed: Oticon; design: Christian Lockenwitz.

• Industrielt design – business-to-business: Grundfos pumpe MAGNA3, en energieffektiv cirkulationspumpe, der bruger 75 % mindre strøm end en traditionel, D-mærket pumpe. Virksomhed: Grundfos; hoveddesigner: Morten Sofusen. Designgodkendere: Uffe Stæhr, Steen Tøffner-Clausen, Sara Schøler Lass.

• Møbel-, tekstil- og beklædningsdesign: Grip – bordet, som monteres uden brug af værktøj og tillader brugeren dels frit at bestemme benenes placering, dels at sammensætte flere plader og ben til meget lange, sammenhængende borde. Virksomhed: Randers+Radius; design: Troels Grum-Schwensen.

• Digitalt design: Endomondo, et sports-community baseret på GPS-tracking af løb, cykling o.l. Virksomhed: Endomondo; design: Ali Tabatabai, WEM3.

• Service- og oplevelsesdesign: Tårnlegepladsen, som er baseret på en gengivelse af fem af Københavns mest kendte tårne, og som er en motorisk udfordrende legeplads, der lægger op til høj fysisk aktivitet. Institution: Københavns Kommune; design: MONSTRUM aps, GHB Landskabsarkitekter a/s. Elektronik: PlayAlive a/s.

• Grafisk design: Realdanias visuelle identitet til publikationen ”Få et grønt forspring” og topmødet ”2050 – der bli’r et yndigt land”. Virksomhed: Realdania; design: Designit A/S