Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Pristjek-app'en - Butikkernes værste mareridt

Mobilprogrammer, der kan tjekker nettet for en bedre pris på den vare, du står med i butikken, kan blive døden for det fysiske butiksliv.
Mobilprogrammer, der kan tjekker nettet for en bedre pris på den vare, du står med i butikken, kan blive døden for det fysiske butiksliv.

Men med en ny app på smartphonen kan kunderne i dag vælge en billigere vej: Scanne varen i butikken, øjeblikkeligt få svar på hvor den er billigst at købe og bestille den hjem over internettet med det samme. Det skriver Business.dk i dag.

“Når du alligevel er ude for at handle og har fundet det tøj, du godt kan lide, kan du vælge at se mod den lange kø eller trykke på en knap. Vælger du at trykke på knappen, får du endda tøjet tilsendt, så du ikke selv skal slæbe det hjem,” siger Mads Thimmer, ekspert i digitale forretningsmodeller og stifter af teknologifirmaet Innovation Lab, til Business.dk.

New York Times har kaldt disse apps for de fysiske butikkers værste mareridt. Ud over at scanne stregkoder kan man sammenligne priser ved at tage et billede af produktet, skrive eller indtale dets navn. I Danmark er den mest udbredte app PriceRunner, som kan sammenligne priser mellem danske butikker og vise produktanmeldelser. Derudover findes eBay Redlaser, Google Shopper og Amazon Price Check, som sammenligner internethandelsfirmaet Amazons priser med den butik, man står i.

“Amazons Price Check er en butiksdræber. Den blev endda lanceret med en prisgaranti, der gjorde, at du fik ekstra rabat ved at bruge deres app,” siger Mads Thimmer til Business.dk.

13 pct. af danskerne har søgt efter produkter med deres smartphone, mens de stod i en butik, og seks procent af danskerne får vejledning og service fra ekspedienter, hvorefter de køber varer på internettet, viser tal fra den nyeste kvartalsrapport udarbejdet af Foreningen For Dansk Internethandel (FDIH).

Mads Thimmer er ikke i tvivl om, at disse trends vil vinde mere og mere indpas.

“Folk er fuldstændig ublu. I brillebutikker står folk og tager billeder med deres smartphone og bestiller dem derefter på nettet,” siger Mads Thimmer.

Han nævner, at USA ofte danner fortrop i forhold til nye fænomener. Syv ud af ti amerikanske kunder med smartphones har scannet stregkoder i butikker, og i 2010 steg tallet med 1.600 procent, viser tal fra en ny bog kaldet »Kundeservice på nettet«, skrevet af Telenors direktør for e-business, Jacob Lego Boye.

Ifølge Dansk Detail er udviklingen ikke til at komme udenom.

“De her apps er et eksistensvilkår fremadrettet. Da de kom, oplevede nogle, at det var meget grænseoverskridende. Men vi må forholde os til, at de er der og ikke går væk igen,” siger direktør i Dansk Detail Jens Birkeholm til Business.dk.

Han advarer om konsekvenserne af udviklingen.

“Moralsk set, synes jeg, det er en skidt holdning at gå og scanne varer. Men forbrugerne bestemmer selv. Pointen er, at hvis man får service, vejledning og råd fra ekspedienter, men handler på nettet, så lukker de fysiske butikker,” siger Jens Birkeholm.

De nye apps gnider salt i såret på en i forvejen trængt butiksbranche. Det er billigere at købe over internettet, pakkeposten når hurtigere og hurtigere frem, og smartphones med scannere gør det nemmere at bestille. Derfor er det intet under, at e-handlen er i rivende vækst, mens de fysiske butikker er pressede og står sultne tilbage.

I 2011 faldt detailhandlens omsætning samlet set 1,5 procent, men samme år steg internethandel inden for detail med 15 procent ifølge Foreningen For Dansk Internethandel (FDIH). Det vil sige, at de fysiske butikker har overladt en stor markedsandel til internettet.

“Salget af detail foregår i stigende grad på internettet frem for i de fysiske butikker og har været årsag til mange butikkers død,” siger kommunikationschef i FDIH Henrik Theil til Business.dk.

Han mener, at halvdelen af al handel vil foregå via internettet i 2020, og netop salg på internettet kan gøre ekstra ondt på dansk butiksliv, fordi pengene ofte havner i udenlandske hænder. Ifølge FDIH shopper hver femte dansker på nettet over grænsen, mens de unge under 25 år ligger hver tredje krone i udlandet.

Både FDIH og Dansk Detail opfordrer butikkerne til selv at etablere internethandel, fordi al erfaring ifølge dem viser, at det er en forretningsmæssig god kombination.

Kilde: Business.dk