Svenske Hennes & Mauritz tjener mindre end forventet, men er alligevel klar til at åbne flere butikker. Det skriver Børsen.dk i dag.

Efter en vækst i salget på 14 pct. har Hennes & Mauritz (H&M) nået et nettoresultat på 3,62 mia. svenske kr. (3,2 mia. kr.) i tredje kvartal. Det viser det forskudte regnskab fra modegiganten.

Det var på forhånd ventet af analytikere, at modekoncernen ville nå et resultat på 4,1 mia. svenske kr. (3,6 mia. kr.) i perioden, skriver Bloomberg iflg. Børsen.dk.

Resultatet af den primære drift steg til 4,8 mia. svenske kr. fra 4,7 mia. svenske kr. i samme periode året før.

Overskudsgraden landede på 16,7 pct., hvor analytikerne havde et estimat på 18 pct.

Valutatab er dyrt

Det svagere resultat skyldes en uhensigtsmæssig udvikling i valutakurserne, forklarer H&M-ledelsen i regnskabet. Det koster omkring 200 mio. svenske kr. efter skat sammenlignet med tredje kvartal 2011, lyder det

“Forholdene i modeindustrien er fortsat udfordrende på mange markeder – både når det kommer til vejret og det makroøkonomiske klima,” forklarer Karl-Johan Persson, topchef i H&M.

“Resultatet i tredje kvartal var påvirket af store negative valutapåvirkninger. Men ser man på de seneste ni måneder, steg indtjeningen efter skat med 11 pct. til mere end 15,6 mia. svenske kr.”

Klar til at udvide

H&M oplyser samtidig i regnskabet, at der skal skrues op for butiksåbningerne. Kæden vil åbne 300 nye butikker i 2012, mod tidligere udmeldt 275.

“Vi ser store muligheder for fortsat vækst på i butikker og online. Vi ser frem til at åbne vores første butik i Sydamerika i form af en flagskibsbutik i Santiago, Chile. Onlinemarkedet vokser fortsat, og der er særlig stærk vækst inden for smartphones og tablets,” siger Karl-Johan Persson.

H&M er verdens næststørste modekæde efter spanske Inditex, der blandt andet ejer Zara-kæden. I 2011 havde H&M således en omsætning på 129 mia. svenske kr.

Der er omkring 2600 H&M-butikker i 46 lande, og Hennes & Mauritz favner foruden H&M-kæden, også Cos-butikkerne, Monki, Weekday og Cheap Monday.

H&M har et mål om, at antallet af butikker skal vokse 10-15 pct. om året, og at salget skal følge i samme tempo. Omkring 94.000 personer er ansat af H&M.

Kilde: Børsen.dk