Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Hvor langt må du gå i din Facebook-kampagne?

Vidste du fx, at du ikke må udlodde præmier som tak for et 'like' på Facebook? En del danske virksomheder har allerede betalt pæne bøder for overtrædelse af Markedsføringsloven.
Vidste du fx, at du ikke må udlodde præmier som tak for et 'like' på Facebook? En del danske virksomheder har allerede betalt pæne bøder for overtrædelse af Markedsføringsloven.

I samarbejde med FashionForum.dk bringer advokat Christina Wiesner, der er partner i NORDIA Advokatfirma og arbejder med immaterialret og alt, der vedrører modebranchen, en række indlæg om alt fra kontraktforhold til varemærkerettigheder. Denne gang handler det blandt andet om online-konkurrencer. For yderligere information, kontakt Christina Wiesner: cwi@nordialaw.com

“Tip en ven og vind en præmie” eller “Skaf en ny kunde og få en gave.” Sådanne annoncer er ikke usædvanlige på internettet. Men de er slet ikke lovlige, og en del danske virksomheder har allerede betalt pæne bøder for overtrædelse af Markedsføringsloven.

Her får du nogle gode råd til hvordan du holder dig indenfor lovens grænser.

Tip en ven

Flere og flere virksomheder har på deres hjemmeside eller på Facebook en funktion, der gør det muligt for andre at sende en hilsen til en ven. Funktionerne benævnes ofte »Tip en ven« eller lignende og indebærer, at en bruger, der benytter funktionen, sender reklamemateriale eller et link til virksomhedens hjemmeside til en person, der ikke har anmodet om at modtage reklame via e-mail. I nogle tilfælde bliver brugeren præmieret for at »tippe« andre.

Man må som erhvervsdrivende gerne stille en “Tip en ven”-funktion til rådighed for sine brugere. Men man må ikke opfordre eller udlove præmier til dem, som benytter funktionen. Gør man det, er det nemlig i strid med markedsføringsloven. Det samme gælder, hvis den mail, som sendes til vennen, reklamerer for ens virksomhed. Mailen må kun indeholde et link til ens hjemmeside – ikke andet.

Hvis man som erhvervsdrivende laver en konkurrence, som kræver, at deltageren vælger en ven at dele præmien med, og det slås op på vennens væg med et reklamebudskab i eller en mail sendes til vennen, er det altså i strid med Markedsføringsloven.

Vennehvervning

Vennehvervning består i, at man får sine kunder eller brugere til at hjælpe med at finde nye kunder i sin vennekreds. Ofte vil dette blive belønnet med en gave eller en deltagelse i en konkurrence.

Forbrugerombudsmanden finder vennehvervning som markedsføringsform for betænkelig og aggressiv og er derfor som udgangspunkt imod denne form for reklamering.

Vennehvervning er dog lovlig, hvis man som erhvervsdrivende ikke præmierer sin kunde for at skaffe en ny kunde men evt. nøjes med at præmiere den nye kunde.

Vennehvervning er desuden lovlig, hvis ens kunde kun præmieres for at oplyse navnet på en potentiel kunde, som den erhvervsdrivende så selv kontakter på lovlig vis. ‘På lovlig vis’ betyder her, at den potentielle kunde enten selv har samtykket til henvendelsen, eller at henvendelsen sker pr. brev. Har vedkommende tilmeldt sig den såkaldte Robinson-liste, så må man dog som erhvervsdrivende heller ikke rette henvendelse pr. brev. En henvendelse per telefon vil som udgangspunkt være i strid med dørsalgsloven.

For al vennehvervning gælder, at den ikke må involvere børn og unge. Brug af børn og unge til vennehvervning vil nemlig være i strid med Markedsføringsloven.

Konkurrencer på Facebook

“Tryk synes-godt-om, og du deltager i konkurrence om …” – denne og mange lignende konkurrencer på Facebook er i strid med Facebooks promotion guidelines. Facebooks promotion guidelines indeholder regler om, hvad man må og ikke må i forbindelse med markedsføring på Facebook. Og overholder man ikke reglerne kan Facebook lukke ens side ned – hvilket er sket for rigtig mange virksomheder, der har afholdt konkurrencer på Facebook.

Derudover kan markedsføringen på Facebook være i strid med Markedsføringsloven. Hvis erhvervsdrivende præmierer en bruger eller skaber et særligt incitament for brugeren til at dele eller sprede deres budskab, så skal det tydeligt fremgå, at der er tale om reklame.

Derudover skal man som erhvervsdrivende sikre sig, at alle, der modtager statusopdateringer fra brugeren, har en nem mulighed for at frabede sig den slags fra reklame fremover. Sikrer man sig ikke det, vil markedsføringen være i strid med Markedsføringsloven.