Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

Google-marketingdirektør: Fremtidens butik er mindre – men større

Hos Google taler man ikke længere om multichannel eller on-/offline. For kanalerne smelter langsomt men sikkert sammen, mener deres britiske marketingdirektør.
Hos Google taler man ikke længere om multichannel eller on-/offline. For kanalerne smelter langsomt men sikkert sammen, mener deres britiske marketingdirektør.

På andendagen af World Retail Congress 2012 handler det fra morgenstunden om fremtidens butik. Og det emne har Google naturligvis en holdning til:

”Fremtidens butik er mindre – men større. Den har et større sortiment og oplevelsesfaktor, men fylder mindre rent fysisk,” siger Dan Cobley, der er marketingdirektør hos Google UK.

På det britiske marked bliver de såkaldte click-and-collect-butikker nemlig flere og flere. Click-and-collect er stadig et relativt ukendt fænomen på det danske mode-detailmarked, men beskriver kort fortalt processen, hvor en kunde køber en given vare online for efterfølgende at afhente den i en fysisk butik.

Ca. halvdelen af de store britiske retailkæder giver mulighed for click-and-collect, men den andel burde være endnu større, siger Dan Cobley:

”Click-and-collect udgør 10 pct. af alle onlinesalg i Storbritannien, og der er en klar tendens til, at ’pure plays’ (detailbutikker, der udelukkende eksisterer online, red.) rykker offline,” forklarer han.

Fx har onlinegiganten Amazon oprettet mindre fysiske centraler rundt i landet, hvor man i skabe kan hente sin ordre selv. Og der er ingen grund til at frygte, at den form for effektivisering af butiksoplevelsen vil mindske impulssalget, siger marketingdirektøren:

”Nej, for alt tyder på, at henter man den ordre i butikken, som man har købt online, shopper man typisk videre ikke desto mindre.”

I det hele taget bevæger retailindustrien sig i en retning, hvor det bliver mindre og mindre relevant at tale om ’multichannel’ eller ’omnichannel’. For kanalerne smelter sammen – langsomt men sikkert:

”Oasis (stor, britisk dametøjskæde, red.), fx, har iPads i omklædningsrummene, og tilbyder at levere varer hjem til dig, hvis de fx er udsolgte i din størrelse i butikken, i løbet af 90 minutter,” forklarer Dan Cobley, inden han tilføjer:

”Der sker så meget nyt. I fremtiden tænker vi slet ikke på onloine/offline eller multichannel. Det er én ting. Det er virkelig et spændende tidspunkt at være i detailbranchen på.”