Kopenhagen Furs septemberauktion er netop slut – og auktionen, der slutter salgssæsonen 2011/12 har for tredje sæson i træk sat rekord.

Over fem auktioner er 20 mio. minkskind solgt. Det har givet 10,5 mia. kr. i kassen, hvilket betyder en gennemsnitspris på danske minkskind på 504 kr. mod 401 kr. året før. Det skriver Kopenhagen Fur i en pressemeddelelse.

Efterspørgslen er især drevet af de asiatiske vækstøkonomier, men købere fra Rusland har denne sæson også stået stærkt. I Kina vokser pelsbranchen ifølge Kopenhagen Fur hurtigt, med mange nye aktører, der både producerer færdigvarer og laver detailsalg.

”Kopenhagen Fur er én af de danske virksomheder, der for alvor har fået fodfæste i Kina. Vi definerede en klar Kina-strategi for snart 20 år siden, og det er denne vedvarende indsats, vi i dag ser resultaterne af,” siger adm. direktør Torben Nielsen.

Vil skabe vækst
I løbet af salgssæsonen 2011/12 vurderer Kopenhagen Fur, at ca. 400 kunder fra Kina og Hong Kong har deltaget i de enkelte auktioner. De repræsenterer ”væsentlige kapitalinteresser”, som det hedder, og for at styrke handelsforbindelserne mellem Danmark og Kina har det danske pelsfællesskab søsat en række initiativer.

Blandt andet er man gået sammen med Dansk Mode & Textil om et fælles forretningsudviklingscenter i København, hvor virksomheder kan mødes. Samtidig arrangerede man for nylig også det første dansk-kinesiske speed dating arrangement.

”Kopenhagen Furs position gør, at vi kan skabe brohoveder for danske virksomheder, som vil ind i Kina. Planen er at gøre København til den asiatiske mode- og pelsbranches stepstone ind i Europa. Kinesisk energi og kapital kombineret med dansk design og markedskendskab vil være en stærk cocktail,” siger Torben Nielsen og fortsætter:

”I øjeblikket afventer vi dog, at statsadministrationen finder ud af, om man vil udleje Philip de Langes palæ til os. Vi har også haft kig på Kødbyen, men den offentlige administration har desværre vist sig fra sin langsommelige side. Vi kunne ellers give et godt bidrag til den vækst, som alle efterlyser,” siger Torben Nielsen.