For det danske plussize-brand Zizzi har de første ti år været hektiske. Med stor ekspansion i Norden kan man nu fejre sit første runde jubilæum – og det har budt på stor udvikling for brandet. Det skriver Tekstilforum.

”I 2002, da Zizzi åbnede den første butik, var det svært at finde moderigtigt plussize-tøj i Norge. Tøj i størrelse 42-56 var alt sammen nærmest i teltfacon,” siger Stine H Haugeng, retail coordinator for Zizzi Norge.

På tiende år laver brandet kollektioner med fokus på pasform til konkurrencedygtige priser. I dag har kæden mere end 120 butikker i hele Norden – og succes skyldes, ifølge Tekstilforum, brandets udgangspunkt: at enhver kvinde – uanset højde og bredde – har ret il moderigtigt tøj, som hun tager sig godt ud i.

Vejledning er vigtigt
”I Norden har vi måske ligget lidt efter USA og Sydeuropa, når det drejer sig om, at det er helt ok at vise kurver. Men det er efterhånden blevet accepteret, at skønhed kommer i mange størrelser – og at virkelighedens kvindekrop sjældent ses i de kulørte medier,” siger Stine H Haugeng, der påpeger, at hemmeligheden bag brandets succes er vejledning af den enkelte kvinde.

”Vi fokuserer på, at vores kunder skal føle sig velkomne, så de får en positiv shopping-oplevelser og mærker, at vi sætter en ære i at finde den helt rigtige stil til denne deres figur,” siger hun.

Zizzi åbnede sin første butik i Danmark i 2002. I dag er der over 120 butikker i Skandinavien og udover Zizzi byder butikkerne på de tre søstermærker: det yngre ZJ, brandet Zay og accessories-brandet Details By Zizzi. Zizzi ejes af Ball Group.

Kilde: Tekstilforum.no