Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Navne, Økonomi

Trendsales 10 år: 600.000 brugere og 5,7 mio. handler.

Trendsales kan fejre sit første runde jubilæum og se tilbage på 10 år med stor vækst og indflydelse på danskernes shoppevaner.
Trendsales kan fejre sit første runde jubilæum og se tilbage på 10 år med stor vækst og indflydelse på danskernes shoppevaner.

Den internet-baserede modeportal Trendsales kan i august måned fejre sit 10-års jubilæum. Virksomheden er vokset til en af Danmarks største modeportaler og har modtaget en række priser, men Trendsales startede med en startkapital på 1000 kr. og en online slipsebutik.

Siden er der handlet for mere end 1,5 mia. kr. på Trendsales. Sitet, der er en markedsplads, hvor almindelige forbrugere kan sælge deres brugte tøj og tilbehør, er blevet en af katalysatorerne for, at second-hand mode i dag er rykket online.

”Genbrug har flyttet sig fra at blive associeret med støvede hylder og tøj, der lugtede underligt, til at være en integreret del af vores shoppevaner – uanset om man er single fashionista eller nybagt mor,” siger Martin Falslev Andersen, medstifter og adm. direktør hos Trendsales, i en pressemeddelelse.

Han mener, at Trendsales har indtaget en helt særlig plads i denne tendens.

”Trendsales har spillet en central rolle i denne udvikling ved  at tilbyde en inspirerende platform, der gør det muligt for os alle sammen at købe og sælge i trygge og professionelle rammer,” lyder det.

Fra slips til modeportal
Ideen til Trendsales opstod i en firmakantine i 2002. Grundlæggerne Martin Falslev Andersen og Bo Eriksen havde lanceret webshoppen slipseknuden.dk og besluttede, at udvide projektet med en webshop, der solgte herre- og dametøj i kommission – projektet gik trægt, men da de hørte om en venindes salg af luksustøj på nettet, åbnede de Trendsales som en bazar på sitet. Efter et år havde Trendsales overtaget sitet, der i dag har ca. 600.000 registrerede brugere.

For Trendsales er det et centralt strategisk værktøj, at man ikke vil lave for langsigtede planer. Virksomheden, hvoraf 30 pct. ejes af grundlæggerne, mens resten ejes af schweiziske CXL Ricardo Group, vil nemlig hellere følge udviklingen og hele tiden være omstillingsparat.

”Vores strategi er, at give brugerne mere af det, de vil have. Derfor kunne vi aldrig finde på at lægge en tiårsplan. For hvis vi også om ti år skal være de største, så kræver det, at vi hele tiden er lydhøre og parate til at udvikle, forbedre og forandre Trendsales sammen med brugerne,” siger Martin Falslev Andersen, der oplyser at der foretages næsten 3000 daglige handler på siden.
Udvidelse

Fra efteråret udvides Trendsales’ platform med en række professionelle shops, der sælger nye varer, ligesom man ekspanderer internationalt i Norge, Schweiz og Sverige.

Trendsales har modtaget en række priser, blandt andet E-Handelsprisen i 2007, Den danske Designpris for den sociale markedsplads 2008, Vidensstafetten i 2010 samt Børsen Gazelle i 2009, 2010 og 2011. Virksomheden har i dag 45 ansatte.