Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Indland, Udland

Sverige klar med CSR-fremstød i New York

Svenska Institutet satser på bæredygtig mode ved Mercedes-Benz Fashion Week.
Svenska Institutet satser på bæredygtig mode ved Mercedes-Benz Fashion Week.

Det er ikke kun i Danmark, der sker CSR-ting og sager for tiden. Vores naboer Hinsidan har nemlig planer om en ekskursion til New York i bæredygtighedens navn.

Midt i september afvikles et stort CSR-vidensarrangement på Parsons The New School for Design under temaet Design Intelligence;Fashion.

To dage – 36 workshops
I løbet af to dage, den 18. og 19. september, gennemføres 36 workshops og 15 foredrag om, hvordan bæredygtigt design kan forbedre modebranchen – med det formål at etablere nye partnerskaber mellem Sverige og USA og øge vidensudvekslingen i modebranchen.

LÆS OGSÅ: NY CHEFREDAKTØR PÅ MODEMAGASINET COSTUME

Design Intelligence;Fashion stiller skarpt på de forskellige dele af innovationsprocessen i form af bæredygtig tænkning, materialer og produktionsmetoder.

Større muligheder og konkurrence
Projektet er et samarbejde mellem blandt andre Svenska Institutet (SI), det svenske online-CSR-initiativ Designboost, det svenske eksportråd samt en række andre partnere såvel som både svenske og internationale modevirksomheder.

“I en stadig mere åben og integreret verdensøkonomi bliver både mulighederne og konkurrencen større for svenske virksomheder. Formålet med arrangementet er at styrke kendskabet til Sverige som en innovativ designnation og øge erhvervslivets muligheder for at vokse og operere på det globale marked,” siger Annika Rembe, adm. direktør for SI, der har taget initiativ til arrangementet.

Viden skaber muligheder
Hundrede særligt inviterede gæster er til stede på workshoppens og for i løbet af de to dage mulighed for at deltage i seminarer, der også er åbne for offentligheden.

“Med større viden om bæredygtig modedesign skabes muligheder for at forbedre forbrugernes valgmuligheder, og med den rette tilgang til design kan vi skabe sociale, økonomiske og miljømæssigt bæredygtige forandringer – og øge konkurrenceevnen for vores egen forretning,” siger David Carlson fra Designboost.

LÆS OGSÅ: SOULLAND VIL REDEFINERE MODESHOWET
Design Intelligence;Fashion indgår som en del af satsningen Swedish Fashion Goes New York, et initiativ, der også omfatter eventet Northern Exposure på newyorker-modemessen Capsule, samt seminaret “Swedish Fashion – H&M, Acne and much more”, som arrangeres af det Svensk Form på Fashion Institute of Technology.
Svenska Institutet er et offentligt organ, der fremmer interessen for Sverige i udlandet gennem strategisk kommunikation og udveksling inden for kultur, uddannelse, videnskab og erhvervsliv.