Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Den Gyldne Pelsnål sætter fokus på herretøj

Når Den Gyldne Pelsnål til oktober uddeles til tre unge designtalenter er det med både nye priskategorier og nye priser.
Når Den Gyldne Pelsnål til oktober uddeles til tre unge designtalenter er det med både nye priskategorier og nye priser.

Torsdag d. 11. oktober uddeles for 14. gang pels-prisen Den Gyldne Pelsnål. Prisen uddeles af Kopenhagen Fur til unge talenter fra design- og arkitektskolerne, der udmærker sig ved deres kreative brug af pels – og denne sæson er der for første gang en selvstændig herretøjskategori med.

”Modebranchen og omverden har fået øjnene op for at mænd også kan gå med pels. Vi ser i højere og højere grad, at pels vinder indpas inden for herrebeklædning. Derfor er det helt i tråd med tendenserne, at vi nu har Menswearsom en kategori i Den Gyldne Pelsnål,” siger Michael Holm, design manager hos Kopenhagen Studio, Kopenhagen Furs kreative afdeling, i en pressemeddelelse.

Udover herretøjskategorien dystes der om dametøj og homewear. Tre finalister deltager i hver kategori og får hjælp af professionelle buntmagere til arbejdet med det dyre materiale.

Nye tiltag
De ni finalister bliver bedømt på en række parametre som materialevalg, kreativitet, nytænkning, sammensætning og sammenhæng af en fagjury. Juryen består i år af designer Stine Goya, Cecilie Christiansen, chefredaktør på Elle, Frederik Andersen, moderedaktør på Euroman, designeren David Andersen, stylisten Simon Rasmussen, Louise Lehrmann, chefredaktør på Boligmagasinet, Niels Bastrup, kreativ direktør for Royal Copenhagen og Morten Engelbrecht, design- og udviklingsdirektør for Engelbrechts A/S.

De tre vindere af Den Gyldne Pelsnål modtager et praktikophold hos en udvalgt dansk erhvervsvirksomhed, et rejselegat til Paris inkl. entré på messen Premiere Vision samt besøg på Le Cuir og Mod A’Mont.

For første gang uddeles også en pris på tværs af kategorierne til den designer, hvis ide har det største kommercielle potentiale. Prisen uddeles i samarbejde med Kopenhagen Furs nye brand Oh! by Kopenhagen Fur og består udover et praktikophold hos brandet også af et pelsprodukt fra den nye efterårskollektion.