Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge, Økonomi

Modeuge: Alle messer oplever vækst

Modeugen er veloverstået og besøgstallene fra de forskellige messer er nu kommet ind. Her melder alle messedirektører om stor tilfredshed.
Modeugen er veloverstået og besøgstallene fra de forskellige messer er nu kommet ind. Her melder alle messedirektører om stor tilfredshed.

Modeugen er veloverstået og besøgstallene fra de forskellige messer er nu kommet ind. Her melder alle messedirektører om stor tilfredshed.

Rekord på Gallery
Christian Gregersen, messedirektør på Gallery, skønner, at der har været ca. 40.000 besøgende på alle messerne tilsammen og på hans messe i Forum, er der sat rekord. 12045 besøgende har været forbi Forum, hvilket er en stigning på fem pct. siden februar-messen og en stigning på 10 pct. i forhold til august 2011.

Han oplyser endvidere, at 76 pct. at indkøberne er fra Skandinavien mens resten er fra Europa – selvom nærmest ingen indkøbere er kommet fra de kriseramte lande i Sydeuropa.

”Den vigtigste ting er ikke antallet af udstillende brands,” siger Christian Gregersen, der har haft 340 udstillere på Gallery.
”Det er det stigende antal af højtprofilerede, skandinaviske og internationale indkøbere, der har besøgt Gallery i år. Og at min telefon ikke ringede i tre dage – hvilket betyder, at udstillerne havde travlt med deres forretninger.”

På Gallery har indkøbere som Galeries Lafayette, Liberty, Harvey Nichols, Barneys NYC, LuisaViaRoma, NK, Stockmann, Yoox Group, Zalando, Selfridges, Browns Fashion, ASOS, Net-a-Porter, Urban Outfitters, Mr. Porter, Matches.com, mywardrobe.com, den kinesiske Alterstyle.com og japanske Marubni alle til stede.

Læs også: Gallery: Åben onsdag, luk søndag

Et helt nyt CIFF
CIFF har ved lukketid søndag registreret over 30.000 besøgende over fire åbningsdage på de samlede platforme CIFF, CIFF Kids, CIFF Jewellery og CIFF Shoes. Med en helt ny visuel identitet og ny indretning af messen, er messedirektøren glad.

”Det er en fin stigning, selvom tallene ikke er de samme som før krisen. Vi er nået bredt ud med vores nye digitale strategi, så vores rebranding og nye segmentering har været en succes,” lyder det fra Kristian Andersen, direktør for CIFF, til FashionForum.dk.

Segmenteringen betyder blandt andet – for første gang nogensinde – at CIFF har tilbudt en samling af sko, herre-, dame- og børnetøj samt smykker under et tag. Og udviklingen fortsætter til næste sæson, hvor CIFF kan fejre sit 20 års jubilæum.

”CIFF er i gang med at afsløre en af de mest omfattende platforme for mode i verden. Når vores nye struktur og services er helt implementerede, vil CIFF blive den ultimative destination for den europæiske modebranche,” siger Kristian Andersen.

Læs også: CIFF: Stor tilfredshed og større salg

Succesfuldt nyt Vision
Hos Vision, der for første gang kunne præsentere ny identitet og en sammenlægning af messerne Terminal-2 og Cph Vision, meldes der også om stor tilfredshed.

Messen har haft 17.838 besøgende på de tre åbningsdage med flest besøgende torsdag og fredag. Den nye messe kunne præsentere 347 brands i seks forskellige områder.

De besøgende er hovedsagligt fra de nordiske lande, og med en stigning på 28 pct. i besøgstallet sammenlignet med det totale antal besøgende på CPH Vision og Terminal-2 i august 2011, er messens direktør glad. Han melder, at de nordiske indkøbere er tilbage og udgør 84 pct. af de samlede besøgstal.

”Vi mener den store stigning i nordiske indkøbere er et resultat af sammenlægningen og en ny marketingstrategi hos Vision. Indkøbere og presse fra udvalgte lande i den nordiske region og Nordeuropa var denne sæson inviteret personligt med post flere gange i april, maj og juni,” siger Peter Fenger Selchau fra Vision.

Udstillerne melder også om øget interesse fra Japan, Kina, Finland og Rusland og messen har oplevet en stigning på 21 pct. af udenlandske besøgende og indkøbere sammenlignet med messerne i august 2011.

Læs også: Glad messedirektør: Det er ligesom i gamle dage

Tilfreds CPH Kids
Hos CPH Kids er messedirektør Sandra Stenderup også glad. Hos børnetøjsmessen, der er placeret på Carlsberg, har man nemlig også lanceret en række initiativer, der har tiltrukket udenlandsk presse og indkøbere. Og så har man oplevet en stigning i besøgstallet fra 3352 mod 3321 i august 2011.

Men trods den relativt beskedne stigning er Sandra Stenderup glad – CPH Kids skar nemlig for første gang søndagen væk som udstillingsdag og holdt lukket.

”Vi sammenligner altid august-ugerne med hinanden, og det vil sige, at vi har fremgang på kun tre dage, mod tidligere fire dage. Så vi er meget, meget tilfredse,” skriver messedirektør Sandra Stenderup i en mail til FashionForum.dk.

Læs også: CPH kids: Besøgsfremgang trods kortere messe