Mere end hver fjerde danske modevirksomhed kører med underskud. Måden at komme den triste tendens til livs er ifølge statsautoriseret revisor Peter Kvistgaard Toft at sætte ind der, hvor det går godt – vigtigst er eksport til Tyskland, Norge og Sverige samt internethandel.

”De danske modehuse skal fortsat fokusere der, hvor det går godt. Tyskland er stadig det allerstørste marked for dansk eksport. Tyskland holder fast i Danmark og køber dansk, og jeg har tillid til den tyske økonomi, de har fundet tilbage til et normalt leje for forbruget,” siger revisoren, der står bag revisions- og rådgivningsselskabet Vistisen & Lundes analyse af modebranchen.

Hvorfor holde fast i underskudsforretninger?

Omvendt mener han, det er galimatias, når danske modevirksomheder hårdnakket holder fast i markeder, der er deciderede underskudsforretninger:

”Man skal fokusere på de steder, det går godt og optimere disse områder. Man må fokusere på sin kerneforretning og opdyrke markeder med vækstpotentiale. Og så skal man altså skære gevaldigt til på de markeder, der har det hårdt.”

Peter Kvistgaard Toft fremhæver sydeuropæiske lande som Spanien og Portugal som lande, der er under hårdt pres med stor arbejdsløshed.

”Hvorfor er man overhovedet til stede i lande med en marginal omsætning og uden vækstpotentiale? Der skal skæres til, og det skal bare gøres,” siger revisoren, som naturligvis har forståelse for, hvorfor det kan være en svær beslutning af træffe:

”Selvfølgelig kan man være så begravet i den daglige drift at man ikke kan træffe de store beslutninger. Men det er vigtigt at hoppe op og se sin forretning fra helikopteren, få noget sparring, og se på hvad man faktisk bør gøre. Ellers ender man med at investere tid, penge og energi i områder, der giver underskud,” siger han.

Forbruget flytter på nettet

Og hvor altså knap en tredjedel af engrosvirksomhederne driver underskudsforretninger, er detailleddet herhjemme væsentligt hårdere ramt. 42 pct. af de danske modebutikker har underskud mod 37 pct. i i2010 – og det skyldes i høj grad, at forbruget er flyttet på nettet og på den måde en udvikling, der bliver svær at bremse.

Bremses kan til gengæld udviklingen i engrosleddet, mener revisoren.

Undersøgelsen fra Vistisen & Lunde viser, at de mellemstore virksomheder (som faktisk er de største i Danmark, hvis man sorterer Bestseller og IC Companys fra, red.), altså virksomheder med 20-49 ansatte, klarer sig allerbedst. Her kører 89 pct. med overskud, hvilket er godt 10 procentpoint flere end i 2010.

Kodeordet er konsolidering

For virksomheder med 5-19 ansatte er andelen af virksomheder med overskud godt 75 pct., mens mere end en tredjedel af virksomhederne med 2-4 ansatte faktisk er underskudsforretninger.

Og for at få de mindre virksomheder med på vækstgalejen, er kodeordet, som vi har hørt det mange gange før: Konsolidering.

”DK Company viser jo smukt, at det er vejen frem. Ved at lægge brands sammen opnår man stordriftsfordele, og det giver styrke, hvis du skal ind på marked. Du opnår videre synergieffekter i både designprocesser, økonomistyring og så videre. Konsolidering medfører bedre konkurrenceevne,” slutter Peter Kvistgaard Toft.