Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi

Kopivarer for milliarder vælter ind i EU

Handlen med kopivarer stiger fortsat og der efterlyses mere håndgribelige værktøjer til håndtering af dem.
Handlen med kopivarer stiger fortsat og der efterlyses mere håndgribelige værktøjer til håndtering af dem.

Falske piller, kopier af Gucci-tasker og Rolex-ure vælter ind over EUs grænser. Det viser en nyligt offentliggjort rapport fra EU-Kommissionen. I 2011 snuppede de europæiske toldmyndigheder næsten 115 millioner varer mistænkt for at være piratkopier. Det er en stigning på 15 procent i forhold til året før. Varerne har en værdi af næsten ti mia. kr. I 2010 var værdien næsten 8,3 mia. kr. Også den danske erhvervsorganisation Dansk Industri (DI) anser omfanget af kopivarer for »stærkt bekymrende«. Det skriver Business.dk.

»Det er et voldsomt stigende problem for vores virksomheder. Lige siden man begyndte at registrere det, er det kun gået én vej – den forkerte, desværre. Der er flere sager år for år, og det presser virksomhederne. Både indtjeningsmæssigt og over for forbrugerne, som kommer i fare, når de køber kopier af medicin, madvarer eller elektronik,« siger erhvervsjuridisk chef Kim Haggren.

Netop medicin udgør 24 procent af de tilbageholdte kopivarer på EU-plan, og EU-Kommissionens rapport påpeger, at der er sket en stigning i antallet af kopiprodukter, som kan være potentielt farlige for forbrugerne til 28,6 procent i 2011 fra 14,5 procent i 2010. Men problemet kan være endnu større.

To-tre pct. af verdenshandel er kopier
»Det, der bliver stoppet i tolden, er jo kun toppen af isbjerget. Ca. to-tre procent af verdenshandlen består af piratkopierede varer, men inden for medicin er det værre, og op til ti procent af den medicin, der florerer, er kopieret,« siger Kim Haggren.

Skat anerkender, at piratkopier er et voksende problem for de danske virksomheder, der mister omsætning. Men selv om myndighederne har taget en række initiativer for at gøre indsatsen mod kopivarerne mere effektiv, bl.a. med en indsatsgruppe mod vareforfalskning i regi af Skat, vides det ikke, hvor effektivt det er.

»Vi ved ikke, hvor meget vi ikke fanger. Men nogle af kopivarerne bliver jo også produceret inden for EUs grænser, og dem har vi ingen beføjelser til at stoppe. Derfor kan der sagtens komme flere kopivarer ind over Danmarks grænser end dem, som vi registrerer,« siger Trine Dancygier, afdelingsleder ved Indsats Kbh. ved Skats Task Force Varemærkeforfalskning.

Stiger i Danmark
Også i Danmark var 2011 endnu et rekordår for antallet af sager med kopivarer. 1.267 sager, som inkluderer mere end 22.000 varer til en værdi af 46 mio. kr., blev snuppet af de danske toldmyndigheder. De senest opgjorte tal, som er for de første tre måneder af 2012, viser, at der har været 274 sager med kopivarer, hvor varerne er konstateret falske, og varemærkehaveren har ønsket at forfølge sagen. De 4.571 varer, som er tilbageholdt, har samlet en værdi på ti mio. kr., men det er endnu umuligt at sige, om 2012 bliver nok et år med rekordmange sager.

DI kalder piratkopiering for »storstilet organiseret kriminalitet«, og Kim Haggren ville ønske, at der var mulighed for at gribe ind over for forbrugerne af kopivarer for at komme efterspørgslen til livs.

»Det er accepteret at have kopivarer som f.eks. tasker, men hvis man kunne stoppe dem i lufthavnen og konfiskere det, så ville det måske kunne bremse efterspørgslen fra forbrugerne. Bødestraf kunne også være en god idé, men muligheden for destruktion er et minimum,« siger Kim Haggren, der gerne havde set, at Europa-Parlamentet stemte ACTA-aftalen igennem og dermed havde taget første skridt til global lovgivning mod rettighedskrænkelser.

I Frankrig og Italien er lovgivningen allerede nu så stram, at det betyder øjeblikkelig konfiskation og en bøde, hvis myndighederne opdager, at du går rundt med en kopi af en mærkevaretaske. Sådan er det ikke i Danmark, forklarer Skat.

»Skat har ingen selvstændige beføjelser til at give bøder, men skal alene tilbageholde varerne og eventuelt destruere dem, når sagen er afsluttet. Sagen er udelukkende et mellemværende mellem rettighedshaveren og den, der har købt kopivaren,« siger Trine Dancygier.

Kilde: Business.dk
Billede: Scanpix