Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Navne

Michala Wiesneck i eget navn

Michala Wiesneck har tilbragt de seneste otte år som chefdesigner hos Day Birger et Mikkelsen. I vinter viste hun for første gang sin egen kollektion ved den københavnske modeuge.
Michala Wiesneck har tilbragt de seneste otte år som chefdesigner hos Day Birger et Mikkelsen. I vinter viste hun for første gang sin egen kollektion ved den københavnske modeuge.

Michala Wiesneck har tilbragt de seneste otte år som chefdesigner hos Day Birger et Mikkelsen. I vinter viste hun for første gang sin egen kollektion ved den københavnske modeuge. Designeren løfter her sløret for, hvordan salget er gået:

”Det har været over al forventning , og vi er superglade for den fine respons fra alle markeder – fra DK til Japan. Det føles, om om, der er plads til noget nyt, også selvom vi har satset ved ikke at gå på kompromis med noget, hverken kvalitet eller andet,” lyder det fra designeren selv, da FashionForum.dk fanger hende.

Varerne fra den første kollektion kommer således til august til salg i mere end 70 butikker over hele verden – både på hjemmemarkedet, i Storbritannien, Norge, Sverige og helt i Japan.

Michala Wiesneck glæder sig over modtagelsen og kalder det befriende at gå stik til højre, når alle andre går til venstre.

”Mange har satset på basisvarer og lave entry-priser, vi er kommet med en lille profilkollektion, hvor der til gengæld ikke er gået på kompromis med noget.”

Og de udenlandske medier har taget godt imod Michala Wiesneck, foruden omtale i blandt andet Drapers, vandt Michala Wiesneck i svensk Plaza førstepladsen som mest omtalte brand lige nu.

”Vi er blevet stærkt understøttet af den udenlandske presse, og det er jo også altid en vigtig faktor,” siger hun.

Michala Wiesneck har foruden otte år i spidsen for Day Birger et Mikkelsen også arbejdet med designprocessen hos blandt andre Christian Lacroix og Cacharel, men nu føltes det altså rigtigt for designeren at prøve om hendes egne vinger kunne bære.

”Jeg har jo mange års erfaring fra couture til prêt-à-porter, og så lå det bare i kortene, at det var nu, jeg skulle sætte båden i søen,” siger designeren, der videre fortæller, at beslutningen blev stærkt understøttet af at erfarne sælgere i hele hendes europæiske netværk stædigt vedblev at spørge, hvornår der kom en Wiesneck-kollektion.

”Fra alle sider blev jeg spurgt, om det ikke snart var tide. Dette – og så en god portion mod – gjorde, at jeg gik i gang. Der har været et helt hold af folk, der var parate til at hjælpe mig, og den chance greb jeg. Jeg har følt mig meget tryg ved at have dette stærke hold af folk omkring mærket, både sælgere, fabrikanter og fotografer,” siger hun til FashionForum.dk og fortsætter:

”Timingen var perfekt. Jeg tror, at det er en styrke at starte op i krisetider, for kan du klare den der, kan du også klare den videre.”

Adspurgt om forventningerne til fremtiden – Michala Wiesneck præsenterer sin anden kollektion i eget navn på Gallery-messen i Forum til august – er svaret ydmygt:

”Vi tager en dag af gangen. Vi vil gerne vokse organisk og tager det, som det kommer.”

Billede: Day 2012 Kampagne