Ved Copenhagen Fashion Summit i torsdags fangede FashionForum.dk Munthe plus Simonsen-direktøren Henrik Fjordbak, der også er bestyrelsesformand i DAFI. Han glæder sig over, at topmødet kan være med til at sætte en dagsorden.

”Det handler ikke kun om, at der er gode talere. Man får også mulighed for at tage en snak med sine kollegaer og konkurrenter – og det sætter CSR på dagsordenen,” mener han og fortæller videre, at han ønsker, CSR bliver noget helt naturligt.

”Det skal være en motor i stedet for branding – fremtidig skal det være en selvfølgelig. Det her er et første skridt,” fortæller han.

Konkrete ting med hjem
For designer og producent Mads Nørgaard betyder deltagelsen i Copenhagen Fashion Summit to ting.

”Først er der hele intentionen med det her – at vi kan sætte en dagsorden, og at det sker i København. Det er helt fantastisk,” siger han til FashionForum.dk og går videre med at kigge mod sin virksomhed.

”Som designer og producent kan jeg få noget helt konkret med hjem i de mindstemål, der fremlægges i den branchespecifikke Code of Conduct NICE har lavet sammen med FN.  Den glæder jeg mig til at se, for der kan vi gøre en konkret forskel,” påpeger han.

Mads Nørgaard, Malene Birger, Henrik Fjordbak og David Andersen er ikke alene om at synes, at det er et inspirerende arrangement. Hos Teis Bruun, der som mangeårigt bestyrelsesmedlem i Danish Fashion Institute har været involveret i projektet, er der stor glæde.

”Det er virkelig et fantastisk arrangement. Jeg er meget stolt og det er imponerende med så mange mennesker i København,” siger han til FashionForum.dk og uddyber netop de mange talere.

”Det er virkelig gode keynote speakers, og de formår at sætte tankerne i gang for vores virksomhed. At kunne genbruge tøj er en spændende tanke, der giver mening. Og så er jeg overrasket over, hvad nogle produktionsformer koster i udledning – det har været meget inspirerende,” siger han og understreger, at netop konferencens faktuelle tilgang til bæredygtighed er afgørende.

”Det skal ikke bare handle om løs snak mere. Hvis det skal drives af virksomhederne, skal det være faktuelt.”