Copenhagen Fashion Summit er veloverstået, men de gode CSR-historier pibler stadig frem. De hundrede europæiske studerende, der til selve summit’et indtog scenen i Operahuset i København, gjorde det nemlig med en række velfunderede krav:

Med ryggen til publikum står de alle 100 på scenen. Idet spotlyset rammer, vender de sig om – hver og en.

Iført alvorlige miner og sorte t-shirts, der med store hvide bogstaver forkynder bæredygtige budskaber om, at profit er NICE – og at det samme er planeten.  

Og selv samme bud er netop omdrejningspunktet for de syv C’er, der præsenteres som anbefalinger til branchen fra de studerende på scenen.

”Vi kræver…” lyder ordene fra de studerende, som ifølge den studerende Coco Noordervliet, har brugt hele aftenen og natten til torsdag på finjusteringer af workshoppens resultater, der ved præsentationen tager sig ud som syv konkrete krav til branchen:

1.     Consumer Solutions: ”Vi kræver at I skaber minder i stedet for skrald” 

2.     Cost: “Vi kræver at se den samlede pris for et produkts livscyklus og ikke bare et prisskilt”

3.     Communication: “Vi kræver at forbrugerne får en stemme – et forum hvor de kan stille spørgsmål om bæredygtighed og dermed finde den rigtige vej gennem junglen af information”

4.     Convenience: ”Vi kræver at I udelader alt unødigt, og gør bæredygtighed til det nemme valg”

5.     Consultations: “Vi kræver styrkelse af detailpersonalets viden og stolthed – stolthed + engagement = fællesskabsfølelse”

6.     Civil society: “Vi kræver et forhold mellem beslutningstagere og konsumenter – genopbyg tilliden”

7.     Coolness: “Vi kræver at designeren får beføjelser til at gøre bæredygtighed til en kreativ mulighed – og gøre hippie til Gaga”

Peter Ingwersen, kreative direktør hos Day, har fungeret som en slags mentor for de mange studerende under workshoppen, og han var vært ved præsentationen. Ifølge ham var det den helt rigtige tone at slå an:  

”Meningen var, at de studerende skulle fremprovokere forandring i den etablerede branche igennem deres input, og jeg synes de var skarpe – de fik en stemme og de brugte den,” fortæller Peter Ingwersen og fortsætter:

”Danmark vil blive associeret med de internationale kompetencer, fremtiden behøver, nemlig designere som kan håndtere et strategisk niveau,” forklarer Peter Ingwersen.  

Og der var flere deltagende, som var tydeligt begejstrede for de unges anbefalinger. Eksempelvis erklærer Holly Dublin fra PPR under sin efterfølgende tale, at hun personligt ville tage anbefalingerne med sig videre.

Også Peder Michael Pruzan-Jørgensen, administrerende direktør for BSR, udtrykker begejstring for den krævende tone ”i stedet for at spørge om lov eller ønske,” som han selv forklarer det i sin tale.

”Det var en fantastisk måde at afslutte den intense workshop på. Vi føler os alle sammen som en vigtig del af Copenhagen Fashion Summit – og så var det fedt at få sit budskab igennem,” slutter Coco Noordenvliet, der netop var trådt af scenen.