Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi

Nike løber fra forventningerne

Den amerikanske sportsudstyrsproducents omsætning og indtjening er bedre end ventet.
Den amerikanske sportsudstyrsproducents omsætning og indtjening er bedre end ventet.

Den amerikanske sportsudstyrsproducents omsætning og indtjening er bedre end ventet. Det skriver epn.dk.
 
Til gengæld skuffer bruttomarginalen efter pres fra stigende priser på arbejdskraft. Aktien løftes 1,2 pct. til 112,27 dollar i det amerikanske eftermarked.
 
Nikes omsætning steg 15 pct. i tredje kvartal til 5,85 mia. dollar, hvilket var en spids over analytikerkonsensus på 5,82 mia. dollar. Indtjeningen steg 7,1 pct. til 560 mio. dollar eller 1,20 dollar per aktie, hvilket også overgik analytikerprognosen på 1,17 dollar per aktie.


Trækker i to retninger
Bruttomarginalen faldt 2 procentpoint til 43,8 pct., hvilket var svagere end analytikernes forventninger på 44,5 pct. Den er faldet i de seneste fem kvartaler i træk, idet Nike eksponeres for højere omkostninger og selskabet forventer et fald for sjette kvartal i træk.
 
"Priserne på arbejdskraft fortsætter med at skabe pres, mens priserne på råvarer falder," sagde koncernchef Mark Parker på den efterfølgende pressekonference.
 
Nike har brugt nye produkter inden for kategorier såsom løb til at lokke forbrugerne til at spendere mere på sportsudstyr. Det har blandt andet hjulpet Nikes salg i Nordamerika, som i tredje kvartal viste en fremgang på 17 pct. til 2,15 mia. dollar.


Beskeden forventning om vækst
Selskabets tredje kvartal løber i de tre måneder frem til 29. februar, og ordreindgangen for det igangværende fjerde kvartal, eksklusive valutaeffekten, steg 18 pct. Her lød analytikernes forventninger på 13 pct. Ordrerne for perioden december til april steg 13 pct.
 
Nike introducerede prisstigninger i januar og begyndte at skære i omkostningerne for at kunne øge bruttomarginalen i regnskabsåret 2013, sagde økonomidirektør Don Blair. På lang sigt venter han, at priserne på arbejdskraft og råvarer fortsætter stigningerne og han fremfører, at Nike vil satse på innovation og styrken ved mærket.
 
For fjerde kvartal venter Nike en lav tocifret salgsvækst og et fald i bruttomarginalen på 100 basispoint. For 2012 fastholdes forventningerne om en salgsvækst på cirka 15 pct. (mid-teens).
 
Kilde: epn.dk