Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Claire Kids - Nyt navn og økologisk bambus

I forbindelse med den københavnske modeuge skiftede modevirksomheden Claire Kids navn og hedder fremover Hust & Claire. Og det er ikke eneste nyt fra det efterhånden veletablerede børnebrand.
I forbindelse med den københavnske modeuge skiftede modevirksomheden Claire Kids navn og hedder fremover Hust & Claire. Og det er ikke eneste nyt fra det efterhånden veletablerede børnebrand.

I forbindelse med den københavnske modeuge skiftede modevirksomheden Claire Kids navn og hedder fremover Hust & Claire. Og det er ikke eneste nyt fra det efterhånden veletablerede børnebrand.
 
Hust & Claire har nemlig det seneste års tid arbejdet på kollektionen Hust & Claire Function Wear, nemlig praktisk tøj fremstillet af økologiske bambusfibre, en kollektion de for første gang fremviste på CIFFKIDS i forrige uge.
 
”Vi har som erklæret mål at lancere en ny produktgruppe til hver hovedsæson. En produktgruppe som meget gerne skal følge vores ideer omkring CSR,” forklarer medejer af Claire Group Nikolaj Hust.

CSR er vigtigt

For CSR er vigtigt hos Hust & Claire. Nikolaj Hust fortæller således, at gruppen til dagligt har to fuldtidsansatte, der udelukkende beskæftiger sig med at innovere på CSR-siden.
 
”CSR er en af vores hjørnesten, og vi arbejder med dette hver dag. Vi har ikke nået vores mål endnu, men vi forsøger at gøre det så ærligt og reelt som muligt,” siger han.

Bedre faciliteter

Nikolaj Hust fortæller, at Claire gennem årene har været med til at skabe bedre faciliteter hos leverandørerne og blandt andet lavet en ny fabrik i Kina, hvor forholdene og arbejdstiderne er forbedrede.
 
”Vi har et erklæret mål om at 2/3 af vores leverandører skal være BSCI-certificerede inden 2015. Så vi arbejder med det konstant og forsøger så godt muligt at gøre mange gode ting. Vi er også realistiske om, at vi ikke kun er grønne, men laver en forbedring så ofte som muligt.”
 
Claire forventer med den nye kollektion at ramme de kunder, der allerede køber tøj fra tidl. Claire Kids.
 
”Fordelen med dette produkt, som er økologisk, er, at vi kan henvende os til andre mere øko-orienterede kunder samtidig,” forklarer medejeren, der er søn af Anders Hust, som i 1975 stiftede Claire Group.

Selvfølgelig mere bæredygtighed

Adspurgt, om man kan forvente mere bæredygtige inititativer fra Hust & Claire fremover, falder svaret prompte og ikke overraskende:
 
”Ja, selvfølgelig! Til den nye sæson står vi med en linie lavet med GOTS-certificering. Og GOTS er ubetinget det flotteste stempel, man kan få inden for økologisk mærkning. Vi laver linien for endnu engang at kunne præsentere en ny produktgruppe, ikke noget vi nødvendigvis skal tjene penge på, men i stedet ramme en god pris på et bæredygtigt produkt,” slutter idealisten således.