Eksklusive butikker bryder loven
De eksklusive butikker sætter ikke prismærker på varerne i vinduet, og det er et klart brud på markedsføringsloven.
De eksklusive butikker sætter ikke prismærker på varerne i vinduet, og det er et klart brud på markedsføringsloven.
Kjolen, tasken og jakkesættet i vinduet ligner noget fra catwalken i Paris. Men vil du vide, hvad varerne i udstillingsvinduet hos dyre mærkevarebutikker som Louis Vuitton, Burberry og Hermès koster, må du en tur ind i butikken.
De eksklusive butikker sætter ikke prismærker på varerne i vinduet, og det er et klart brud på markedsføringsloven, skriver 24timer.
Et smart salgstrick
Ifølge den internationalt anerkendte brandingekspert Martin Lindstrøm, der er forfatter til bogen ?Brand-washed – hvordan virksomheder manipulerer vores tanker og overtaler os til at købe’, har butikkerne en rigtig god grund til ikke at sætte priser i vinduerne.
"Når vi som forbrugere oplever, at priserne er alt for høje, holder vi os langt væk fra butikken. Men hvis vi er nødt til at gå ind for at spørge om prisen, er det meget sværere at forlade butikken igen. Vi vil simpelthen ikke tabe ansigt, og derfor køber vi enten kjolen alligevel, eller også køber vi noget andet for at kompensere for nederlaget," fortæller Martin Lindstrøm, der har 20 års insiderviden fra at have rådgivet verdensomspændende virksomheder om branding, til 24timer.
Lever af servicen
Alexander Josiassen, ekspert i marketing og forbrugeradfærd ved CBS, mener også, at butikkerne er bange for at skræmme kunderne væk ved at sætte priser på de dyre varer i vinduerne.
"En del af disse butikker lever i høj grad af deres service, og når de får folk inden for døren, kan de fortælle om tørklædets kvalitet, hvilket land det kommer fra, og hvad det er lavet af. Hvis forretningen ikke kan konkurrere på prisen, vil den forsøge at påvirke forbrugerne til at kunne lide varen, så de allerede er solgt, når de får prisen at vide," siger han til 24timer.
Flere af de butikker, der bryder loven, erkender, at de gerne vil have kunderne ind, før de afslører prisen.
"Hvis det er en dyr ting, der hænger i vinduet, kan det skræmme kunderne væk. Vi vil hellere have dem ind i butikken," siger Gants pr-ansvarlige, Magnus Andersen til 24timer.
Også hos Hermès vil man gerne have kunderne til at kigge ind.
"Vi giver en god betjening, hvor kunderne hører om konceptet og produktionen. Så her kan det have en effekt, det kan jeg godt nikke genkendende til," siger Jens Birger Christensen, der ejer og er administrerende direktør i Hermès på Østergade i København.
Harme hos forbrugerråd
Men butikkernes praksis vækker harme i Forbrugerrådet, der anser den for problematisk.
"Det er kritisabelt, at butikkerne ikke prismærker, for det er et direkte lovkrav. Folk skal kunne se prisen ude fra gaden, så de kan beslutte, om de overhovedet vil gå ind i butikken og er interesserede i varen til den pris. Det er lettere at gå væk fra butikken, hvis man med det samme kan se, at en kjole koster 5.000 kroner, som man ikke har råd til at betale. Hvis det er systematisk, at man ikke skilter med priserne, er det graverende," siger jurist i Forbrugerrådet Tina Dhanda.
Hos Max Mara, Hermès, Ivan Grundahl, Gant og By Malene Birger i centrum af København erkender butikschefer og pr-ansvarlige, at de ikke kender loven på området – og derfor ikke ved, at de overtræder den. Men det er ikke godt nok, lyder det fra Forbrugerrådet.
"Det er ikke nogen undskyldning. De har pligt til at sætte sig ind i, hvilke love og regler der gælder, når de vælger at åbne en butik i Danmark," siger Tina Dhanda.
Hos Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med, at butikkerne overholder markedsføringsloven, siger jurist Eva Sjøgren, at butikkerne naturligvis skal overholde loven og sætte priser på varerne i vinduet.
"Forbrugerne skal kunne sammenligne priserne på en nem og overskuelig måde. Butiksejerne er forpligtede til at kende loven på området, og de kan faktisk få bøder for ikke at prismærke deres udstillede varer," siger Eva Sjøgren.
Kilde: 24 timer