Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Succes med CSR-akademi for modebranchen

Det var toppen af modebranchens bæredygtige afdeling, der var samlet, da NICE i den forgangne uge afsluttede sit todelte uddannelsesforløb ’Design & Sustainable Performance Essentials’ gennemført af ’Sustainable Fashion Academy’. 


Det var toppen af modebranchens bæredygtige afdeling, der var samlet, da NICE i den forgangne uge afsluttede sit todelte uddannelsesforløb ’Design & Sustainable Performance Essentials’ gennemført af ’Sustainable Fashion Academy’. 



Det var toppen af modebranchens bæredygtige afdeling, der var samlet, da NICE i den forgangne uge afsluttede sit todelte uddannelsesforløb ’Design & Sustainable Performance Essentials’ gennemført af ’Sustainable Fashion Academy’. 



Sustainable Fashion Academy (SFA) er oprindeligt et svensk initiativ, og det var første gang, at deres uddannelsesforløb fandt sted i Danmark i Dansk Erhvervs lokaler på Børsen.

Over fire intensive dage i september og oktober blev et udvalg af danske brands ført igennem en koncentreret udgave af det oprindelige SFA-forløb og fik bl.a. indsigt i den seneste forskning, hvilke konsekvenser ens produktion har for miljø og mennesker, og hvordan man præsenterer sin bæredygtige business case bedst muligt.

Alt sammen blev præsenteret og gennemgået af eksperter som hot-shot-konsulenten Phil Patterson fra Colour Connections, direktør på Textiles Environment Design på Chelsea College of Art and Design, Becky Early, ekspert i bæredygtige materialer, Charline Ducas og Michael Schragger, grundlæggeren af SFA, der siden uddannelsens start i 2008, haft folk fra bl.a. H&M og Acne igennem deres SFAs workshops.

Bambus, krabbe eller soya?
Skal dit nye tøj være produceret af bambus, krabbe eller soya? Det lyder som en kinesisk menu, men er i virkeligheden ingredienserne i nogle af de bæredygtige tekstiler, som deltagerne blev introduceret til, hvilket bl.a. adm. direktør i Aymara Maria Glæsel fandt interessant, selvom hun vurderer nogle af materialerne mere inspirerende end realistiske.

”Vi er altid friske på at indsamle ny viden, og det gav ny energi og lyst til at intensivere vores nuværende arbejde med bæredygtighed og CSR,” fortæller hun, der dog, som en af gruppens mest erfarne deltagere i bæredygtig mode, efterspurgte en større nuancering af problematikkerne og mere erfaringsopdeling af deltagerne.

Men hvor man hos Aymara efterspurgte case stories, fik man hos Bianco Footwear mest ud af det teoretiske, da workshoppen fokuserede mest på tøj og tekstiler. Men også her var der alligevel stor tilfredshed med kurset.

“Man fik slået fast, at hele virksomhedens CSR tiltag virkelig skal følges til døren, og at det ikke er noget, der sker fra den ene dag til den anden,” fortæller kvalitetsansvarlige hos Bianco, Trine Sønderskov.

En succes
Fra Jonas Eder-Hansen, direktør for NICE (Nordic Initiative Clean & Ethical) lyder det opsummerende efter forløbet:

”Jeg er virkelig godt tilfreds. Det har været en succes. Programmet var virkelig godt, vi havde de rigtige eksperter på, og vi har fået rigtig god feedback. I starten manglede jeg engagement og dialog fra deltagerne, men jeg tror det skyldes, at det for nogle var en stor mundfuld og for andre lidt for grundlæggende viden. Nu var det jo et pilotforløb, og de erfaringer vi gør os denne gang kommer med ind over tilrettelæggelsen af version 2.0, fortæller Jonas Eder-Hansen og slutter:

 ”Lige nu handler det for os om at hjælpe de deltagere, der lige har været igennem forløbet med at implementere mest muligt af den viden, de har tilegnet sig. I det lange stræk gælder det om at skaffe flere penge til uddannelse af virksomheder for det er virkelig vejen frem og kan rykke branchen milevidt!