Soulland fortalte historier med et glimt i øjet
Der var god stemning og masser af grin da "Min Historie" blev afholdt med Soulland som udgangspunktSoulland fortalte historier med glimt i øjet
Der var indbudt til historiefortælling, da det niende i rækken af Danish Fashion Institutes ”Min Historie”-arrangementer løb af stablen torsdag aften på Designmuseum Danmark. Herremærket Soulland leverede historierne, og bød med grin, hygge og sjove input på en rejse gennem de næsten 10 år, brandet har eksisteret.
Fra begyndelsen med den da 17-årige Silas Adler, der stod på skateboard og ville lave t-shirts, til modeshowet hvor både magasinerne V Man og amerikansk Elle roste kollektionen. Hele arrangementet afspejlede den ånd, Soulland er skabt i. For det er med gejst, glæde og en god portion gå-på-mod, at designeren bag brandet Silas Adler og kompagnonen, der er adm. direktør i virksomheden, Jacob Kampp Berliner, har fået bygget brandet op til det, det er i dag.
Og meritterne taler for sig selv: Et godt internationalt salg, stor anerkendelse, eget retailspace og flere markante samarbejder tegner nemlig den nuværende profil for et af Danmarks stærkeste herrebrands.
Der var god stemning blandt de fremmødte, og spørgsmålene var gode: Der blev spurgt om alt fra, hvordan fremtidsplanerne ser ud rent vækstmæssigt (der skal sælges fra 200 døre i 2015), til arbejdet i Modezone-projektet Design Incubator (deres mentor er nu blevet ansat i Soulland-regi), over hvilke do’s and dont’s Silas Adler kunne give de fremmødte, der måtte ønske at starte en virksomhed.
På det sidste spørgsmål var svaret symptomatisk for Soullands eksistens – for den unge designer havde ikke en fastlagt plan fra starten (hvilket han i bagspejlet mente, måske nok kunne have været en god ide). Omvendt ligger det i Soullands DNA, at man prøver sig frem, får nogle ideer og går efter dem – og nogle gange også finder ud af, at de er rigtig, rigtig dårlige.
Det var forfriskende, at bagmændene talte så åbent om fortidens fejl og mangler, og hvordan fejlene aktivt blev brugt i en læringsproces. Videre viste de to tidligere tiders lidt naive skitser og udviste stor lyst til at fortælle om, hvor brandet er i dag.
Således blev der blandt andet fortalt om samarbejdet med Post Danmark, der udmundede i de første danske modefrimærker, mens sløret også blev løftet for det nyeste samarbejde: At Soulland skal designe slips og tørklæder til det danske EU-formandsskab, der starter i 2012.
”Ca. 20.000 artikler,” sagde adm. direktør Jakob Kampp-Berliner og fortsatte grinende i klassisk Soulland-ånd:
”Og de er ikke gået i produktion endnu…”
Men det skræmmer ikke drengene, for som designer Silas Adler med en ironisk tone sagde:
”Det kunne være sjovt, en dag at se Berlusconi i et af vores slips.”
Billede: Soulland SS10-show – det første show, den internationale presse virkelig fik øje på Soulland.